Den internationella exklusiva lyxmarknaden har under den senaste tiden tagit fart ordentligt. Detta faktum bekräftas av utvecklingen av S&P Global Luxury Index, som har ökat med över 10% senaste 12 månaderna, och överträffat de blygsamma 3%-iga uppgångarna i det bredare riktmärket under samma period, per den 16 augusti.
Denna exceptionella prestation på marknaden för lyxvaror är långt ifrån över. 2023-prognosen från Bain & Company för denna marknad visar en potentiell tillväxt som sträcker sig från 5% till 12%, som bygger på rekordåret 2022, trots rådande ekonomiska osäkerheter. Marknaden beräknas vara värd mellan cirka 577 miljarder USD och 621 miljarder USD till år 2030, en fördubbling i storlek från 2020.
Investerare som är intresserade av ett segment av en marknad som fortfarande är något osårbar för de globala ekonomiska fluktuationerna kan överväga följande lyxvaruföretag och vänta på en meningsfull tillbakagång som säkerhetsmarginal.
Det världsberömda lyxnamnet Hermes (RMS) är mest känt för sina Birkin- och Kelly-väskor. Företaget genererar ungefär hälften av sina intäkter från segmentet lädervaror och sadelmakeri, medan kläder och accessoarer (25% av försäljningen), siden och textilier (7%) och andra produkter som parfymer, klockor, smycken och heminredning står för resten.
Företaget driver cirka 300 butiker över hela världen som serverar både ambitiösa konsumenter och förmögna individer, samtidigt som det fungerar som en källa för presentartiklar, "förser butikerna Hermes med återkommande efterfrågan och skyddar den från cykliska efterfrågefluktuationer", går det att läsa i en aktierapport från Morningstar.
Företaget har en unik plats i lyxvarubranschen, vilket bidrar till att ge konsekvent överlägsen avkastning på kapital. "Hermes ikoniska stilar av läderväskor finns i ett begränsat utbud, vilket stödjer varumärkets exklusivitetsuppfattning och ger företaget synlighet efter efterfrågan och betydande prissättning", hävdar Morningstars aktieanalytiker Jelena Sokolova.
Prestigen och efterfrågan på varumärket framgår av det faktum att "Hermes Birkin- och Kelly-väskor säljs på andrahandsmarknader och på auktioner för betydligt högre priser än de ursprungliga inköpspriserna - en imponerande bedrift för mjuka lyxvaror", säger Sokolova, som nyligen ökade aktiens verkliga värde till 1 270 euro från 990 euro, föranlett av ett strålande årsresultat.
Resten av Hermes produktsortiment, som inkluderar små lädervaror, halsdukar, smycken, sadlar och serviser, har också en betydande konkurrensfördel eller bred vallgrav.
Luxury heavyweight, LVMH (MC) owns such premium brands as Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Dior, Bulgari, Tiffany, and Sephora.
Lyx-tungviktaren, LVMH (MC), äger premiummärken som Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Dior, Bulgari, Tiffany och Sephora.
Firman driver sex segment: mode och lädervaror (dess största och äldsta); klockor och smycken; vin och sprit; parfymer och kosmetika; selektiv detaljhandel (inklusive Sephora); och andra. Paris-baserade LVMH driver mer än 5 000 butiker runt om i världen.
"Vi tror att en portfölj av starka ledande varumärken inom flera lyxnischer ger LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en bred vallgrav och bör tillåta den att generera ekonomiska vinster långt in i framtiden", säger en Morningstar aktierapport.
Kronjuvelen i dess mode- och lädervaror (över hälften av företagets vinster) är det över 100 år gamla, globalt erkända varumärket Louis Vuitton, som betraktas som en global statussymbol.
Företagets produktportfölj inkluderar också mindre men ikoniska varumärken, inklusive Fendi och Loro Piana. Dess vin- och spritsegment (17% av vinsten) inkluderar varumärken som Hennessy och Moet & Chandon som har betydande marknadsandelar och en utbredd varumärkesmedvetenhet, säger rapporten.
LVMH:s varumärken har etablerat starka positioner inom distributörernas försörjningskedjor och har betydande förhandlingsstyrka på grund av sin styrka.
"Långa produktionscykler och stort behov av lager i champagne och konjak, samt utbudsbegränsningar på grund av marktillgänglighet, skapar hinder för nya aktörer", påpekar Sokolova, som nyligen höjde aktiens verkliga värde till 640 EUR från 590 EUR.
Lyxvarukonglomeratet Richemont (CFR) äger 20 exklusiva varumärken inklusive Cartier, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre och Montblanc. Smycken och klockmärken utgör över 70% av försäljningen, medan accessoarer inklusive skrivinstrument, kläder och onlineförsäljning utgör resten.
Betraktad som "kungen av juvelerare och juvelerare av kungar," är Cartier utan tvekan "ett av de mest kända och starkaste varumärkena" i industrin för värdefulla smycken, säger en Morningstar aktierapport, som tillägger att smycken står för 58% av de totala intäkterna och över 86% av vinsten.
Den höga andelen gåvor när det gäller smycken (cirka 70% i stora smyckeskonsumerande länder, som USA, Kina och Japan), stödjer kategorins iögonfallande värde och efterfrågan på sina varumärken bland högförmögna individer.
Richemont tar en tredjeplats bland de största globala lyxkonglomeraten efter intäkter. "Genom åren har koncernen samlat på sig och utvecklat en portfölj av mycket framgångsrika globala varumärken, mestadels i segmentet för hård lyx", säger Sokolova och tillägger att "trots mer uttalad cyklikalitet drar hårda lyxvaror nytta av mycket längre produktcykler och lägre moderisk."
De flesta av koncernens varumärken är minst ett sekel gamla, har ikoniska samlingar som varar i 40-80 år och har historiskt sett haft betydande prissättningskraft, konstaterar Sokolova som sätter aktiens verkliga värde till 140 CHF och förutspår en intäktstillväxt på 6,5% över nästa decennium, driven av ett ökande antal förmögna individer globalt.