Första halvåret 2023 har gynnat tillväxtföretag. Om vi fokuserar på storbolagsaktier i Europa, ökade Large Growth-stilen 22,4% (i euro) mot 12,6% för Large Value-stilen.
Den här sista junimånaden har dock värdeföretagen presterat bättre än tillväxtföretagen, både i stora, medelstora och småbolag.
Segmentet Large Value ökade till exempel med 4,4% i juni jämfört med 3,3% för Large Growth. Skillnaden i medelstora bolag var mycket större: 5,5% mot -0,2%.
Det goda resultatet för de två nyckelsektorerna för värde, finans och energi, är helt klart förklaringen till dessa skillnader i prestation. Energisektorn steg med 4,9% i juni och finanssektorn med 4,0%, jämfört med 2,3% för Morningstar Europe NR-index.
Den största bidragsgivaren till Large Value-resultatet när det gäller kapitalisering förra månaden var oljebolaget Shell, som ökade med 5,7% i euro (det är det största företaget i Large Value-segmentet sett till marknadsvärde).
Inom bankerna stack italienska och spanska banker ut i juni: UniCredit SpA steg med 18,7%, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria med 14,9% och Banco Santander med 11,1%.
En annan sektor hjälpte också värdestilen att prestera bra: fordonsindustrin. Stora tyska företag som BMW och Volkswagen steg med 10,4% respektive 5,5% i juni.
Inom segmentet Large Growth uppnådde två företag goda uppgångar förra månaden. Franska mode- och dryckesjätten LVMH Moet Hennessy och L'Oreal SA, som ökade med 6,0% respektive 7,0%.
Men det dåliga resultatet för stora läkemedel (AstraZeneca PLC och Novo Nordisk tappade 3,1% och 1,5%) gjorde att segmentet Large Growth inte gick framåt lika mycket som segmentet Large Value.
Faktum är att på sektornivå är det värt att notera att den enda sektorn som gav negativ avkastning i juni var hälsa, som sjönk med 0,7% i euro.
Bäst presterade cykliska konsumentprodukter, en ökning med 6,5%. Inom denna sektor gjorde Carnival PLC, världens största kryssningsföretag, betydande framsteg och ökade med 66% i euro.
Vad gäller värderingar är det intressant att se hur alla sektorer (förutom Consumer Cyclicals) handlas med rabatt (Pris/Fair Value nedan), men Large Growth-segmentet är betydligt övervärderat (P/FV på 1,14). Det innebär att det inom varje sektor finns värdeföretag och tillväxtföretag med betydande värderingsskillnader.