"På kort sikt är det en utmaning eftersom vi inte kan möta efterfrågan fullt ut. Men alla kan vara säkra på att vi är starkt engagerade i att se till att patienterna över tid kommer då den medicin de förväntar sig", säger vd Lars Fruergaard Jørgensen.
Wegovy, som lanserades i USA i mitten av 2021, har varit en försäljningssuccé och gett bolaget rekordhög försäljning. Novo Nordisk är nu världens tredje största läkemedelsbolag mätt i börsvärde.
En injektion av Wegovy en gång i veckan leder till en genomsnittlig viktminskning på 15 procent, tillsammans med förändringar i kost och träning. Dess inverkan har fångat uppmärksamheten hos patienter, investerare och kändisar. Det danska bolaget har inte kunnat möta efterfrågan trots miljardinvesteringar i att öka produktionskapaciteten.
Utanför USA har Wegovy enbart lanserats i Danmark och Norge. Den höga efterfrågan i USA innebär att lanseringen i större delen av Europa kommer gå långsammare än planerat och att det sannolikt kommer att dröja många år innan läkemedlet når utvecklingsländer, uppger bolaget.