Inte läge att gå in i lyxbolagen just nu

Lyxvarumärken befinner sig i ett slags limbo, mellan återhämtning av försäljningstillväxten i Kina, försvagning av utvecklade marknader och högre driftskostnader, men marknadsvärderingarna ser för optimistiska ut. Morningstar-analytiker uppmanar till försiktighet.

Francesco Lavecchia 2023-06-16 | 9:07
Facebook Twitter LinkedIn

klocka

Efter en stark post-pandemisk återhämtning visar lyxsektorn tecken på avkylning. Morningstar-analytiker upptäckte både positiva och negativa drivkrafter för intäkts- och marginalutvecklingen under de kommande åren och de rekommenderar investerare att vänta på en bättre ingångspunkt i sektorn, eftersom marknaden ser för optimistisk ut och de nuvarande värderingarna är för höga.

Lyxförsäljningen växte konsekvent från det andra kvartalet 2020 och nådde prepandemiska nivåer i slutet av 2022.

"Även om konsumenternas förtroendeindikatorer visar tecken på förbättring i början av 2023, pekar andra indikatorer på en mindre gynnsam miljö för lyxkonsumenter", säger Jelena Sokolova, senior aktieanalytiker på Morningstar.

Eftersom tillgångspriser vanligtvis bidrar till välstånd och konsumentförtroende bland välbärgade konsumenter, finns det ett starkt samband mellan aktiepriser och förväntningar på lyxförsäljning. Av denna anledning tror analytiker att den senaste tidens försvagning av aktiepriser och fastighetspriser i Kina kan leda till en avmattning i efterfrågan på lyxvaror framöver.

"Vi tror att den starka återhämtningen av lyxförsäljningen i Amerika och Europa under de senaste två åren 2021-2022 var något exceptionell och den förstärktes av besparingar från utlandsresor, psykologiska behov av att belöna sig själv efter stress och starka finansmarknader. Utvecklingen i Amerika sjönk redan under fjärde kvartalet 2022 och visade kraftigare nedgångar under första kvartalet 2023, eftersom högre räntor, svagare finansmarknader och en tuffare sysselsättningssituation i höglönesektorer som teknik och finans skulle ytterligare pressa köpen”, förklarar Sokolova.

Data bevisade också denna tes: Mastercard SpendingPulse, som spårar bredare lyxförsäljning, exklusive smycken, kom in negativt under andra kvartalet 2022 och Visa Spending Momentum Index (SMI) i USA började också försvagas från mars 2022. Våra analytiker säger att företag med stor exponering mot USA, som Tapestry och Capri, samt företag som nyligen upplevt en mycket stark tillväxt på marknaden som Kering, kan vara mest utsatta för avmattningen. Som sagt, de är övertygade om att risken mer än kompenseras av den attraktiva värderingen för dessa namn.

Om de utvecklade marknaderna försvagas finns det en stark förväntning om en god återhämtning av den kinesiska marknaden som drivs på av återgången i efterfrågan på resor.

"Kinesisk reseåterhämtning är särskilt viktig för sektorn eftersom kinesiska medborgare gjorde ungefär två tredjedelar av sina lyxutgifter utomlands och även om reseflödena förblir under prepandemiska nivåer finns det tecken på stark återhämtning när restriktionerna väl har hävts. Inrikesresor i Kina upplevde en stark återhämtning i början av 2023 när regeringen övergav sin noll-COVID-19-policy, men vi tror att det borde ta ett par kvartal för kinesiska resor i Europa att återupptas baserat på längden på visumansökanprocesser och flygbolagskapacitetsplanering”, säger Sokolova.

På marginalsidan ser analytiker lite utrymme för förbättringar som svag försäljningstillväxt och högre kostnader. Trots förbättringar i sektorns bruttomarginal 2022 jämfört med rekordnivåer 2021 växte driftskostnaderna för de företag som täcks av Morningstar, inklusive utgifter för marknadsföring eller kommunikation, butiksuthyrning och lönekostnader i genomsnitt i linje med försäljningen och det pressade kostnaderna uppåt att begränsa marginalexpansioner.

Höga värderingar

Utifrån dessa överväganden ser lyxaktier dyra ut.

"Sektorn svängde från pessimism 2020 driven av butiksstängningar och försäljningsminskningar samt rädsla för en utdragen ekonomisk nedgång, till extrem optimism 2021, då försäljning och vinster återhämtade sig snabbare och starkare än de flesta marknadsaktörer förväntade sig. Men nu verkar det som om marknaden överskattar återhämtningen av kinesiska utgifter och motståndskraften hos lyxutgifter i USA och Europa. Aktier handlas för det mesta över i linje med deras verkliga värde”, säger Sokolova.

"Bland de stora företagen i sektorn är Swatch och Kering de enda som handlas med rabatt, men det finns också några små varumärken som Capri Holding och Tapestry som handlas till 35% respektive 25% rabatt".

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Capri Holdings Ltd19,70 USD-1,70Rating
Kering SA207,00 EUR-4,12
Tapestry Inc56,41 USD2,01Rating

About Author

Francesco Lavecchia

Francesco Lavecchia  è Research Editor di Morningstar in Italia

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar