Optimister säger:
- H&M drar nytta av skalfördelar gentemot mindre konkurrenter som klädleverantör nummer två i Europa och nummer tre globalt.
- H&M:s varumärkeskännedom kan hjälpa till att skala onlineaffärer och lojalitetsklubbmedlemskap snabbt. Online-kunddata kan matas in i design- och varuexponeringsprocessen snabbare än hos de flesta stora online-konkurrenter tack vare vertikal integration.
- Nya initiativ, såsom radiofrekvens-ID, artificiell intelligens för trenddetektering och personligt sortiment online och nearshoring bör hjälpa till att minska ledtiderna och förbättra försäljningen.
Pessimister säger:
- H&M kan vara för långsamma med att trimma sin butiksbas, vilket kan hämma lönsamheten när försäljningen rör sig till nätet och butiksproduktiviteten sjunker.
- H&M möter konkurrens från ett stigande antal globala och regionala snabbmodeföretag, förstärkt av onlineplattformar som Amazon, Alibaba och Asos.
- Med tanke på den låga prispositionen, skulle insatskostnadsinflationen (löner och råvaror) och operativa investeringar (i teknik) vara mer benägna att slå mot marginalen än att föras vidare till konsumenterna
"Vi antar 6% genomsnittlig intäktstillväxt under de kommande 10 åren och att rörelsemarginalen förbättras till drygt 10% mot 3,2% 2022. Investeringar i snabbare produktutveckling genom 3D-sampling, nearshoring, AI för effektivare varuexponering och trenddetektering, RFID för snabbare produkthantering och bättre lageröversyn, förutom att investera i kvalitets-/prisförslag och vissa butiksstängningar, bör bidra till att öka den jämförbara försäljningen. Ändå förväntar vi oss inte att H&M-varumärket kommer att återgå till tidigare hög ensiffrig intäktsökning, med tanke på dess mognad och branschens konkurrenskraft", Skrev Morningstars seniora aktieanalytiker Jelena Sokolova i en uppdatering daterad 14 juni.
Trots att analytikern fortfarande tror att H&M drar nytta av skalfördelar och varumärkeskännedom, anses dessa inte längre vara tillräckliga för att garantera medel- till långfristiga ekonomiska vinster i en alltmer konkurrensutsatt miljö, därav har företaget inget vallgravsbetyg
"Vidare verkar företagets lyhörda försörjningskedjeinitiativ inte längre fungera, eftersom försäljningen vacklade och lagerdagarna växte från cirka 117 dagar 2015 till 140 dagar 2022, samtidigt som fasta butikskostnader blir ett ökande hinder för lönsamheten när butikstrafiken minskar i mogna marknader. Vi tror att några av företagets senaste problem kan lösas genom att stänga underpresterande butiker; påskynda leveranskedjan genom 3D-sampling och radiofrekvens-ID; införa artificiell intelligens för att bättre upptäcka trender och förbättra personaliseringen; och investera i att förbättra kvalitets-/prisförslaget", skriver Sokolova.
Analytiker lyfter dock fram att konkurrensmiljön troligtvis kommer vara fortsatt kämpig för H&M i takt med att fokuserade konkurrenter fortsätter att växa fram.
Under torsdagen handlas H&M-aktien till 149.94 kronor, vilket innebär att aktien anses vara undervärderad med cirka 21% sett till analytikerns uppskattning av verkligt värde.
Under torsdagen släppte H&M sina försäljningssiffror för det andra kvartalet, som kom in lägre än väntat. De lägre försäljningssiffrorna hänfördes till ”ogynnsamma väderförhållanden”. Trots att aktien gick starkt efter förra rapporten handlas aktien upp på den svaga försäljningssiffran under torsdagens handel. Marknaden hoppas att tredje kvartalet ska bli bättre efter att juni uppges ha fått en bra start, skriver Julia Forsberg på Di.