Vad är nästa steg för klädaktier? Efter ett exceptionellt 2021, pådrivet av den ekonomiska återhämtningen efter pandemin, påverkades 2022 negativt av lägre efterfrågan, hög inflation och problem med leveranskedjan.
Vi tror att makromiljön nu borde förbättras, men de kortsiktiga utsikterna för klädindustrin är fortfarande grumliga. De senaste resultatrapporterna var blandade, och många företag har sänkt förväntningarna för resten av 2023.
Återförsäljarnas försäljningstillväxt i butik visar branschens senaste kamp. Från +36% som registrerades under andra kvartalet 2021, sjönk försäljningstillväxten i jämförbara butiker till -3 % under fjärde kvartalet 2022. Naturligtvis är 2022 års siffror resultatet av den utmanande jämförelsen med 2021, men de påverkades också av en negativ makromiljö.
Hög inflation och hög osäkerhet för ekonomin leder till mindre utrymme för konsumtion av kläder, och det påverkade försäljningsresultatet för de flesta kläd- och skoföretag. När intäkterna minskar, krymper vanligtvis marginalerna. Men de svaga marginalerna som registrerades 2022 var resultatet av en kombination av många negativa faktorer som: högt lagersaldo, problem med leveranskedjan, högre råvarupriser och apprecieringen av dollarn mot euron och andra valutor.
Höga lagersaldon och minskad vinstmarginal
Låt oss analysera dessa faktorer en efter en. Under 2022 upplevde de flesta klädproducenterna som omfattas av Morningstar högre lager jämfört med 2021. I slutet av 2022 steg lagren med 14% i genomsnitt, och dessa företag har hanterat denna utmaning på flera sätt: med säsongslager, annullering av beställningar, men mest genom att tillämpa högre rabatter på sina varor, och det hade påverkat vinstmarginalerna negativt.
För de flesta av dessa företag tror vi att deras lagernivåer kommer att förbättras under 2023. Även om förväntningarna på försäljningstillväxten i allmänhet är underväldigande, förväntar vi oss att de flesta av de företag vi täcker kommer att få bättre ordning på sina lager under 2023.
Återhämtningen från den Covid-19-inducerade ekonomiska kraschen 2020 ledde till skyhöga priser för många råvaror, inklusive bomull och gas. Medan de flesta industrideltagare förväntade sig att bomullspriserna skulle sjunka i början av 2022, steg de istället ännu högre på grund av kriget i Ukraina och pandemirelaterade och politiska effekter i Kina. Även om konsekvenserna varierade mycket mellan företag, hade högre gaspriser två stora negativa effekter på klädmärken: de ökade kostnader i leveranskedjan och andra kostnader, och de minskade konsumenternas utgifter för kläder. Medan bomullspriserna började normaliseras under andra halvan av förra året förblir det pågående kriget i Ukraina och Mellanösterns instabila politik en joker som kan leda till ytterligare en ökning av gaspriserna.
Utöver det har amerikanska företag också påverkats av den amerikanska dollarns appreciering mot euron och andra valutor från början av 2021 till mitten av 2022, underblåst av den ekonomiska återhämtningen och oron över kriget i Ukraina.
Alla dessa faktorer drev ner rörelsemarginalen för klädföretag från de 11,4% i genomsnitt som registrerades under andra och tredje kvartalet 2021 till 8,1% till slutet av 2022.
Svag försäljning och lägre marginaler tynger också företagens finansiella stabilitet. Altmans Z-Score, ett mått baserat på lönsamhet, balansräkning och marknadsdata som används för att förutsäga ett företags ekonomiska nöd, ger en dyster bild av klädsektorn.
I allmänhet tyder ett Z-poäng under 3 på att ett företag riskerar att hamna i nöd, och många av klädföretagen som omfattas av Morningstar har för närvarande poäng under denna nivå. Vi tror dock att finansiella mätvärden kommer att förbättras för många av dessa företag efter ett svårt 2022, eftersom de flesta av dem konsekvent hade poäng över 3 under åren före pandemin.
Det positiva
Med det sagt finns det några positiva tecken för långsiktiga investerare: jämförelser kommer att bli lättare 2023, eftersom 2022 var ganska dåligt, och vissa negativa faktorer, såsom förhöjda lager och kostnader för leveranskedjan har börjat minska. Det kommer att förbättra både marginalerna och den finansiella statistiken för sektorn.
Dessutom tyder USA:s statliga konsumtionsstatistik på att även om efterfrågan på kläder och skor har dämpats från mycket starka 2021 års nivåer, så är den fortfarande högre än den var 2019. Detta tyder på att branschen är hälsosammare än den är allmänt uppfattad, och det är därför vi generellt är mer hausse på många klädbutiker och tillverkaraktier än de flesta andra. Dessutom, eftersom aktiekurserna generellt har varit svaga sedan början av 2022, har 50% av de 30 klädföretagen under Morningstars bevakning för närvarande betyget 4 eller 5 stjärnor och median klädföretaget handlas nu med 11% rabatt jämfört med våra medianvärdesberäkningar.
Företag med vallgravar, som Nike, Lululemon, Hugo Boss, Moncler och Ralph Lauren, är bättre rustade att övervinna högre kostnader och skydda marginaler, tack vare deras exklusiva kundbas och kostnadsfördelar, men de handlas i linje med eller över deras uppskattade verkliga värde. Å andra sidan har lager av klädbutiker som vänder sig till medelklassen, som Kohl's och GAP, generellt sett kämpat och handlas under våra uppskattningar av verkligt värde. Förväntningarna på kort sikt för många av dessa företag är låga, men vi tror att investerare värderar dem på grund av försvagade vinster och underskattar deras potential.