Efter ett år av överavkastning (diagram) bör strategier som gynnar sökandet efter hög utdelning fortsätta att prestera bra under 2023, enligt en studie av Jefferies bank publicerad den 22 mars, särskilt tack vare många företags förmåga att upprätthålla ett flöde med regelbunden utdelning.
Men lägre fritt kassaflödestäckning för företag, risken för en vinstnedgång och en mer komplicerad makroekonomisk miljö bör tynga utdelningstillväxten.
Efter en ökning med 8,1% över hela världen 2022 (inklusive +10,2% i Europa), uppskattar Jefferies att utdelningar som betalas av företag över hela världen endast bör växa med 2,9% i år, med mer solid tillväxt i Europa (6%) och USA ( 5,1%).
Dessa förutsägelser är baserade på konsensusdata.
"Bromsande global tillväxt, mindre likviditet, högre räntor och en vinstnedgång är betydande utmaningar", konstaterar Jefferies.
I USA har investerarnas uppmärksamhet fokuserat mer på aktieåterköp, som nådde rekord förra året med 936 miljarder dollar i S&P 500-indexet.
Däremot verkar dynamiken i utdelningstillväxt relativt väl etablerad. Under de senaste 50 åren har återinvesterade utdelningar stått för 78% av den totala utvecklingen för MSCI USA-index, uppskattar Jefferies.
I Europa är utdelningarnas roll förmodligen ännu viktigare än över Atlanten.
"Av en total vinst på 168% sedan 2001 stod återinvesterade utdelningar för 138 procentenheter, eller 82% av totalavkastningen", noterar banken.
"Trots en utveckling på nästan 5% för den amerikanska penningmarknaden är det fortfarande fördelaktigt att investera i utdelningar i Europa eftersom 24% av noterade värdepapper har en direktavkastning som är högre än det europeiska genomsnittet och Europa borde ha den starkaste utdelningstillväxten i år", säger Jefferies.
I Asien, å andra sidan, är vikten av utdelningar i utvecklingen av aktiemarknadsindex mycket blygsam (60% av den totala utvecklingen på 477% sedan 2001).
Banken anser dock att utdelningar [som betalas i Asien] borde vara mer "tålig med tanke på starkare vinsttillväxt, lägre utbetalningsnivåer och starka balansräkningar och generering av kassaflöde."
Över en längre period har strategier med fokus på utdelning inte alltid överträffat den bredare marknaden.
Under de senaste fem åren har fonder som investerar i bolag med högre utdelning än markndssnittet i Europa noterat en ackumulerad vinst på 23 % jämfört med 29 % för blandade europeiska aktiestrategier (utan stilbias) och 34 % för Morningstar Europe-index.
Investerare är inte alltid medvetna om att utdelningen bara är en del av vinsten som genereras av ett företag och att den inte bara beror på företagets ekonomiska hälsa utan också på styrelsens beslut.
Även om det kan vara ett viktigt argument i den finansiella kommunikationen för ett börsnoterat företag, bör utdelningen inte vara det enda investeringskriteriet som används.