Det har gått ett år sedan kriget bröt ut i Ukraina, och under den tiden har mycket förändrats på marknader över hela världen. Den övergripande historien har varit en om volatilitet, inflation och osäkerhet, men också en fossilbränslebonanza med skyhöga olje- och energipriser – och en frenesi att dra nytta av vapenindustrin.
Den boomen har lett till en enorm ökning av riskkapitalaktiviteter inom den europeiska flyg- och försvarssektorn. Företag samlade in över 30 miljarder dollar 2022, mer än tre gånger så mycket som året innan, enligt PitchBook-data.
Morningstar PitchBook samlar in omfattande data om private equity och riskkapital. Geopolitisk instabilitet, stora ökningar av statliga försvarsbudgetar och återhämtningen av kommersiella flygresor har alla bidragit till ett förnyat intresse för flyg- och försvarsindustrin. Så vi har undersökt affärerna som har ägt rum i sektorn sedan konflikten började.
PitchBooks data avslöjar att år 2022 överträffade både 2018 och 2021 när det gäller insamlat kapital – de två bästa åren någonsin, båda med cirka 10 miljarder dollar investerade – med tre gånger. Majoriteten av de 33,63 miljarder dollar som samlades in kom från fusioner och förvärv (22 miljarder dollar), men även private equity och riskkapital växte avsevärt jämfört med tidigare år. PE-affärer nådde nästan 10 miljarder dollar enbart, medan VC-affärer passerade 1 miljard dollar för första gången, med affärer värda 2,38 miljarder dollar.
Det är värt att notera att dessa siffror inkluderar de som PitchBook har data om och exkluderar de av okänd affärstorlek, såväl som företag som sedan dess har gått i konkurs.
Stora försvarsspelare gynnas
Även om mycket pengar samlades in på privata marknader, vet vi också att börsaktier har skjutit i höjden också. Som vi berättade tidigare i veckan, är de sex största försvarsföretagen noterade i Europa – Storbritanniens BAE Systems (BA.), Thales (HO) and Dassault Aviation (AM) i Frankrike, Leonardo (LDO) i Italien, Rheinmetall (RHM) i Tyskland och Saab (SAAB B) i Sverige. Samtliga har sett sina aktiekurser stiga mellan 35% och 136% sedan Rysslands invasion av Ukraina. BAE Systems rapporterade också sitt helårsresultat idag, vilket visade att 2022 var ett rekordår sett till orderingång.
Rheinmetall är den största förvärvaren inom den europeiska flyg- och försvarssektorn enligt PitchBook, efter att ha genomfört 14 förvärv sedan vår datainsamling började.
Detta inkluderar en av de största affärerna 2022: Rheinmetalls förvärv av EXPAL Systems för 1,2 miljarder dollar, eller 1,4 gånger omsättningen, som tillkännagavs i november. EXPAL Systems är en annan aktör inom precisionsammunitionsutrymmet såväl som andra vapensystem, och tanken är att förvärvet kommer att stärka Rheinmetalls kärnvapen-, ammunitions- och drivmedelsverksamhet.
Svenska Saab är också en av de främsta förvärvarna inom flyg och försvar, med sju affärer värda 536 miljoner dollar, men den senaste affären dateras till 2020.
Ytterligare två affärer är värda att notera utöver den här listan. Utanför Europa finns Aerojet Rocketdynes avtal om att förvärvas av L3Harris för 4,7 miljarder dollar, eller 21,7 gånger vinsten och 2,0 gånger intäkterna, enligt PitchBooks årliga globala M&A-rapport 2022.
Dessutom är den största affären för perioden det amerikanska företaget Parker Hannifins (PH) övertagande av det brittiska börsnoterade Meggitt, men förvärvet, även om det slutfördes i september 2022, skedde innan kriget bröt ut.
Flygsektorn får också luft under vingarna
Allt handlar dock inte om försvarsföretag. Sedan februari 2022 har totalt 40 europeiska affärer tillkännagivits, och den största affären var inom flyg- och rymdindustrin. SMBC Aviation Capitals förvärv av flygplansleasingföretaget Goshawk Aviation tillkännagavs i maj och slutfördes bara några dagar före jul.
Dessutom är den breda OEM-tillverkaren Safran (SAF) den näst största förvärvaren i hela sektorn sorterat efter antal affärer, strax efter Rheinmetall med 11 förvärv. Det totala värdet av affärerna är 9,09 miljarder dollar, jämfört med 1,38 miljarder dollar för Rheinmetall. Enligt min kollega Jocelyn Jovene har OEM- eller originalutrustningstillverkare en positiv utsikt eftersom de kommer att dra nytta av underhållskontrakt för en redan installerad bas, utöver att sälja nya motorer.
Utsikten från andra sidan: Ryssland
Också anmärkningsvärt är de 10 affärer som gjorts av Russian Helicopters. Företaget är engagerat i produktion och försäljning av kommersiella och militära helikoptrar för statliga och kommersiella operatörer. Man tillverkar även rotorblad och stjärtrotorer för dessa helikoptrar.
Företaget placerades på den amerikanska sanktionslistan i mars 2022, efter att ha placerats på EU:s sanktionslista. US Office of Foreign Assets Control sanktionerade holdingbolaget, såväl som 15 andra närstående företag, och sa: "Russian Helicopters var utsedda att fungera eller ha opererat inom försvars- och relaterad materielsektor i Rysslands ekonomi."
PitchBooks data visar att företaget inte har gjort några investeringar sedan 2017, då det förvärvade militära och kommersiella helikopterutvecklare Kamov. Samma år lanserade man också ett joint venture med Hindustan Aeronautics (HAL) och Rosoborobexport för att skapa Indo-Russian Helicopters, en tillverkare av militär- och flygvapenhelikoptrar, baserad i Bangalore, Indien.
Storbritannien störst i Europa
Sammantaget i Europa har de flesta branschaffärerna skett i Storbritannien. PitchBook registrerar 733 affärer värda 45 miljarder dollar bara i Storbritannien, med data som går tillbaka till 1930-talet. Frankrike har slutfört det näst högsta antalet affärer (514), med det näst högsta totala värdet, på 24 miljarder dollar.
Tyskland och Ryssland är trea och fyra: 292 affärer värda 9,9 miljarder respektive 254 affärer värda 6,5 miljarder dollar. Men både Nederländerna och Irland slog dem på den totala affärens storlek: 14 miljarder dollar över 119 affärer respektive 13 miljarder dollar över 55 affärer.
Ukraina är landet med den 10:e lägsta totala affären, med 13 miljoner dollar fördelat på 22 affärer.