Folk älskar Porsches bilar, men kommer de att älska dess aktie?
Volkswagen (VWAGY), världens största biltillverkare till försäljning och Porsches moderbolag, satsar på att folk kommer att göra det. Det går framåt med en börsnotering av sportbilstillverkarens aktier som förväntas lanseras under de kommande veckorna. De miljarder som förväntas samlas in kommer att hjälpa båda företagen rusta upp sig för en framtid inom elfordon.
I de mest utmanande miljöerna för globala biltillverkare har Porsche levererat ökad försäljning och vinst. Den hade ett bannerår 2021, sålde mer än 300 000 bilar för första gången, och försäljningen av dess helelektriska Taycan överträffade den klassiska 911-modell. Det har följts av fantastiska prestationer under första halvåret i år.
Nu hoppas Volkswagen att Porsches börsintroduktion också kan motverka trenden på den svåraste marknaden för börsintroduktioner på 30 år.
"Det borde vara den avgörande börsnoteringen på kontinenten och i världen i år", säger Matt Kennedy, senior marknadsstrateg på Renaissance Capital, en specialist på börsintroduktioner och chef för Renaissance (IPO) ETF.
"Det är en svår marknad men det här är en kronjuveltillgång, så vi får se.
Kommer investerare att rusa till Porsches aktie?
Även om varumärket är ett starkt drag för investerare som letar efter stora, stabila företag som levererar solid tillväxt, finns det fallgropar.
Oron för en global lågkonjunktur ger investerare uppehåll, liksom bristen på rösträtt för köpare av nyemissionen. Volkswagen och Porsche kommer dela vissa toppchefer och det leder till oro över styrelsekonflikter.
Volkswagen planerar att erbjuda 25 % av Porsches preferensaktier utan rösträtt på Frankfurtbörsen i slutet av september eller början av oktober. Den varnade för att slutförandet av erbjudandet kan vara "underställt ytterligare utveckling på kapitalmarknaden."
Noteringen av Porsche kommer finansiera elfordon
En del av intäkterna från Porsche IPO kommer att hjälpa till att finansiera Volkswagens ambitiösa femåriga utgiftsplan på 50 miljarder euro för att bygga fler batterifabriker i takt med att produktionen av elbilar ökar. Om erbjudandet skulle slutföras, räknar Volkswagen med att hålla ett extra möte i december för att söka styrelsens godkännande att betala en särskild engångsutdelning till aktieägarna som skulle uppgå till 49 % av intäkterna från börsnoteringen, som skulle delas ut i början av 2023.
Genom att värdera Porsches börsintroduktion till mellan 80 miljarder euro och 100 miljarder euro baserat på ett företagsvärde till resultat före inkomst, skatter, avskrivningar och amorteringar, eller EBITDA, multipel på 8 till 10 gånger, sa Morningstar senior aktieanalytiker Richard Hilgert att Porsches andel kan addera 19 miljarder euro om aktierna prissätts på den höga sidan.
Det skulle göra det till den största tyska börsintroduktionen sedan Deutsche Telekom börsnoterades 1996 med en värdering på 13 miljarder dollar. Det italienska energiföretaget Enels börsintroduktion 1999 samlade in 17 miljarder dollar och rankas för närvarande som den största europeiska börsintroduktionen någonsin.
Inför erbjudandet gjorde Volkswagen om Porsches kapitalstruktur till två aktieklasser: en 50 % preferensaktie utan rösträtt och 50 % stamaktie med rösträtt. Volkswagen har också en dubbel aktieklassstruktur med 59 % i stamaktier med rösträtt och 41 % i preferensaktier utan rösträtt.
Porsche-familjen återtar en mer framträdande roll
Porsche-arvingarna kommer genom sitt investeringsholdingbolag Porsche Automobil Holding (POAHY) att förvärva upp till 25 % plus en aktie av röstberättigade stamaktier till erbjudandepriset plus en premie på 7,5 %. Holdingbolaget kommer också att erhålla 25 % av aktierna utan rösträtt.
Det kommer att ge holdingbolaget en total andel på 25% i Porsche. De särskilda rättigheter som är knutna till röstbeståndet skulle göra det möjligt för familjemedlemmarna att blockera förslag som kan gynnas av en majoritet.
Porsche Holding äger 31,9 % av Volkswagen och Volkswagen äger hela Porsche. Den planerade särskilda utdelningen kommer att hjälpa Porsche Holding att betala för köpet av de röstberättigade aktierna.
Efter börsnoteringen kommer Volkswagen att fortsätta att äga majoriteten av Porsches preferensaktier och stamaktier.
Porsche-familjen kommer att få hårdare kontroll över företaget som grundades 1931 av Ferdinand Porsche 13 år efter att det tvingades sälja sportbilstillverkaren till Volkswagen.
Historien: ett försök från Porsche att köpa Volkswagen under finanskrisen 2007 till 2009 genom att i hemlighet bygga en andel med hjälp av optioner och derivat slog tillbaka när bankerna drog Porsches kreditlinjer och de inte kunde få mer finansiering.
Volkswagens ledning berättade för reportrar förra veckan att Qatar Investment Authority planerar att köpa en andel på 4,99% på den öppna marknaden under ett "hörnstensinvesteringsavtal", där en investerare i förväg tecknar ett visst antal aktier före börsintroduktionen. Qatar är en av Volkswagens största aktieägare och äger 17 % av röstberättigade stamaktier.
Timing en oro med Porsches IPO
Genom att marknadsföra börsnoteringen har Volkswagen inte visat samma precisionsteknik som sina egna fordon har blivit kända för.
Volkswagen sa först att de övervägde att börsnotera Porsche den 24 februari, dagen då Ryssland invaderade Ukraina. Det meddelade att det gick framåt med börsintroduktionen den 5 september, dagen då Ryssland stängde av gastillförseln till Europa genom sin Nord Stream 1-rörledning. Investerare har därför ifrågasatt tidpunkten för affären när de globala marknaderna står på randen av recession mitt i skyhög inflation och en hotande energikris i Europa orsakad av kriget.
Det finns också oro för bolagsstyrningen. Porsches vd Oliver Blume tog över rodret för Volkswagen den 1 september, efter att Herbert Diess avsattes. Förseningar hos dess Cariad mjukvarudotterbolag, som har kastat modelllanseringar av spåret, tvingade Diess avgång. Porsches finanschef Arno Antlitz är också nu operativ chef på Volkswagen.
"Vi tror inte att investerare kommer att gilla 'vd-utspädningen' precis som verksamheten försöker frigöra sig från Volkswagen AG", säger AllianceBernstein seniora analysanalytiker Daniel Roeska.
"Porsche AG har i alla fall ett problem med överlappande styrning och personliga intressen mellan Volkswagen, Porsche Holding SE och Porsche – överlappningen av styrning har varit en av investerarnas viktigaste bekymmer angående den potentiella börsintroduktionen.
"Vi har svårt att förstå hur det är en bra idé att dela VD mellan Porsche AG och Volkswagen AG vid denna tidpunkt för investerare i Volkswagen eller potentiella investerare i Porsche AG."
Morningstars Hilgert, medan en fan av den speciella utdelningen Volkswagen planerar att betala ut och användningen av börsnoteringsintäkterna för att hjälpa till att finansiera insatsen i elfordon, sa att han är oroad över "tidpunkten för börsintroduktionen och den nuvarande ledningsstrukturen."
"Värderingar på marknaden för fordonssektorn har påverkats negativt av risken för recession på stora marknader, chipbristen, Ukraina-krisen, högre råvarukostnader, högre priser som betalas vid pumpen och andra inflationsmässiga kostnadstryck", säger Hilgert.
Han noterar också att Blumes dubbla roller som VD för båda företagen "väcker intressekonflikter."
Ändå anser Hilgert att det är en "hög sannolikhet" att börsnoteringen genomförs. På grund av det resultatet sänker han sin uppskattning av verkligt värde på Volkswagen-aktier för att återspegla den icke-kontrollerande andelen på 25 % av Porsche.
Vid en nyligen genomförd 18,53 dollar handlas ADR med 44 % rabatt på hans reviderade uppskattning av verkligt värde på 33 dollar och han anser att 5-stjärniga Volkswagen är ett "övertygande värde".