Att säga att det har varit ett par dåliga veckor för flygpassagerare skulle vara en underdrift, men det kan finnas ännu mer smärta framöver för investerarna också.
Morningstars aktieanalysanalytiker Joachim Kotze säger att flygbolag med rätta kan anklagas för att ha överbokat flyg i ett försök att generera pengar. Det efterföljande kaoset med avbokningar har allvarligt skadat varumärkets rykte och kan leda till reviderade resultatförväntningar. Men med det sagt, mycket av de dåliga nyheterna kanske redan är inprisade.
"Hela flygindustrin kämpar för att rekrytera personal (på marken och i luften) för att möta efterfrågan som återkommer kraftigt efter mer än två år av reserestriktioner", säger han.
"Vi tror att det är låg sannolikhet för att bemanningskrisen kommer att lösas av den hektiska sommarperioden, vilket påverkar en bransch som såg fram emot en bra säsong och vinster, för att återställa stretchade balansräkningar. Investerare kan nu förvänta sig vinstbesvikelser och nedgraderingar, även om vi tror att många av de dåliga nyheterna redan är inprisade.”
Det brittiska varumärket easyJet (EZJ) är bland de mest exponerade varumärkena. Budgetflygbolaget drog ned ordentligt gällande antalet anställda under pandemin, och dess betydande fotspår vid nyckelnav som London Luton, Gatwick och Stansted gör det ännu mer utsatt för kaoset än andra, inklusive Ryanair, som har valt att använda mindre populära sekundära flygplatser.
Igår (onsdag) lade stridsåtgärder i Italien till ytterligare dramatik. På Gatwick tyder rapporter på att easyJet nu ställer in flyg till Alicante och Malaga, två fasta favoriter bland brittiska semesterfirare.
Investerare kommer inte att observera detta med ett leende på läpparna. Aktierna i företaget har fallit med 2,2% bara under den senaste månaden. Men gör det det till ett fynd? Möjligen, men mer osäkerhet ligger framför företaget.
Efter sommaren möter flygbolagen påverkan av en potentiell lågkonjunktur på kassaflödet, med kunder som därför kan komma att försöka begränsa sina diskretionära utgifter för semestrar. Denna kompott gör en stark balansräkning avgörande, och även om easyJet inte på något sätt är den sämsta kandidaten i den kategorin, kanske investerare bara föredrar att undvika turbulens i sin portfölj.
I september förra året sa de att investerare hade köpt upp 93% av de nya aktierna som den erbjöd i en nyemission på 1,2 miljarder pund, utformad för att stödja dess kassa för den post-pandemiska återhämtningen. Det kommer knappast att ha värmt hjärtat hos de befintliga aktieägarna, men på lång sikt gav det en viktig trygghet i en punkt av allvarlig osäkerhet.
När det gäller den mänskliga faktorn försöker easyJet och dess konkurrenter fortfarande komma ikapp med rekryteringen, och ledtiderna för utbildning är långa. Personalen ska klara säkerhetstillstånd samt kundtjänst och säkerhetsutbildning.
”Att attrahera personal tar tid eftersom många har lämnat branschen för liknande lönenivåer och bättre arbetstider. Branschen kommer potentiellt att behöva betala upp för att attrahera personal vilket leder till kostnadspress", säger Kotze.
"Om man ser bortom sommaren, om en lågkonjunktur biter sig fast och högre bränslepriser kvarstår kan det vara ett dubbelt slag som manifesterar sig i lägre konsumentefterfrågan på diskretionära föremål, som resor, medan flygbolagen kämpar för att föra över högre bränsleräkningar."
Svensk-danska sorgebarnet SAS
På hemmaplan ser vi liknande tendenser. Köerna på flygplatserna är stundtals milslånga och bilder av kaosartade situationer delas på sociala medier och i nyhetsmedia. I likhet med övriga Europa har säkerhetsbolaget som ansvarar för kontrollerna inte tillräckligt med personal till säkerhetskontrollen, men resenärerna har återvänt.
Utöver att resenärer möts av kaos när de anländer på flygplatsen har vi flygbolaget SAS, som gång på gång fått miljarder i kapital av både svenska och danska staten för att överleva. Nu behöver bolaget ta in ytterligare kapital för att klara livhanken, meddelade de i sin senaste delårsrapport. Svenska staten har dock gjort det klart att de inte kommer att delta i den kommande nyemissionen, vilket öppnar för ett ökat utländskt ägande.
En ytterligare försvårande faktor för branschen är att tusentals avgångar ställs in, vilket bidrar till stigande missnöje från resenärer. SAS har redan aviserat om 4.000 inställda avgångar i sommar, men flaggar för betydligt fler. Detta under en tid då trycket på biljetter ökar.
Kanske är det vi som resenärer som har orimliga förväntningar efter pandemiåren? Är det egentligen rimligt att tro att vi skulle kunna gå tillbaka till exakt samma flygbransch efter två år av dramatiska förändringar och restriktioner för flygbolagen? Jag är tveksam. Däremot förväntar i alla fall jag mig att en köpt flygbiljett gäller, och inte att planet ställs in eller är överbokat.
Som om detta inte var nog kom idag (torsdag) även nyheten om att förhandlingarna mellan SAS-ledningen och piloterna har strandat. Nu varslar pilotfacket om strejk från och med den 29 juni. Det innebär att omkring 900 piloter i Skandinavien går ut i strejk om SAS-ledningen inte backar och ger med sig i förhandlingarna, enligt Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening.
Han räknar med att strejken kan påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen om det går så långt. Den förra pilotstrejken inträffade 2019 och varade i sju dagar. Då ställdes 4 000 flygningar i Sverige, Norge och Danmark in och omkring 360 000 resenärer drabbades. Kostnaden för bolaget beräknades av bedömare till mellan 60 och 80 miljoner kronor om dagen.
Aktien har haft en turbulent resa senaste åren och har rasat nästan 83% under denna tidsperiod.