April var en månad då europeiska tillväxtföretag fortsatte att överträffa värdeföretag. Sammantaget (med tanke på såväl stora som små och medelstora företag) tappade tillväxtbolag 3,0% i euro i april, medan värdebolag lyckades redovisa en liten uppgång på 0,3%.
Om vi fokuserar på stora företag, visar följande illustration att stora tillväxtföretag sjönk 2,7% i euro förra månaden jämfört med en uppgång på 0,3% i euro för stora värdeföretag.
I Large Value-segmentet stack oljebolagen ut: företag som Shell PLC, BP PLC och Repsol levererade en avkastning på 3,6%, 4,9% respektive 19,8% i euro. Faktum är att energisektorn var en av de mest lönsamma, med en genomsnittlig ökning på 3,1 % i euro.
Men det var inte det mest lönsamma.Den mest lönsamma var den defensiva konsumentsektorn som ökade med 4,0% i euro. Företag som Nestle SA, Unilever PLC eller Danone SA steg till exempel med 6,3%, 8,3% respektive 15,2% i euro.
I tillväxtsegmentet vägde fallen för de stora lyxföretagen tungt: LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE och Hermes International SA föll till exempel med 3,5% respektive 7,7% i euro, men den aktie som tyngde denna grupp som mest var ASML Holding NV, som sjönk 10,2% i euro. Tekniksektorn var dock den sektor som drabbades mest förra månaden, med en nedgång på 6,8% i euro.
När det gäller värderingar har de blivit rent ut sagt attraktiva inom många sektorer och marknadssegment.Till exempel handlas kommunikations- och finanssektorn med en rabatt på 22% respektive 19%. Även tekniksektorn handlas nu med 17% rabatt. Endast 2 sektorer handlar med en liten premie: hälsa (1% premie) och defensiv konsumtion (4% premie).