Oljan står i centrum för den moderna världens oro över klimatförändringar, geopolitiska risker och inflation. Från miljödemonstranter som limmar sig till oljetankers i London till iögonfallande priser utanför bensinstationer har det svarta gått från en vardagsvara till ett motiv för den moderna kapitalismens missförhållanden.
Även om du inte kan vara alltför självbelåten med vare sig miljöförstöring eller att göra affärer med skurkregimer, är det lätt att känna sig överväldigad av vårt beroende av olja och den inverkan det har på planeten. När Earth Day närmar sig tittar vi på 10 skäl till varför den stora oljepaniken kan vara överdriven.
Billigt går inte hem längre
Rysslands invasion av Ukraina har blottlagt västvärldens beroende av fossila bränslen och medfört en intensifierad brådska i energiomställningen. Var vi får vår energi ifrån är nu en viktig politisk fråga som de europeiska regeringarna brottas med. Och de vet att argumentet "det spelar ingen roll så länge det är billigt" inte längre kommer att gå hem hos välinformerade väljare.
Fondförvaltare slår tillbaka
Att döma av fondflöden utövar globala investerare i allt högre grad sina hållbara inriktningar och väljer fonder som exkluderar aktier i fossila bränslen. Fondförvaltarna svarar genom att lansera nya hållbara produkter för att tillgodose denna efterfrågan. Huruvida de alla är bra investeringar är svårt att säga, men Morningstars betyg kan hjälpa till att skilja vinnarna från förlorarna.
"Ser inget ont" är nu ett pensionsproblem
Du kanske inte äger oljeaktier direkt, men via pensionen kan du äga dem passivt. Tidigare kanske pensionärerna inte har ställt för många frågor om vad som finns i deras pensioner. I dag ställs pensionsfonderna till svars för sina investeringsval och är pressade att se till att dessa överensstämmer med investerarnas etiska val. Som sådant har många institutionella investerare tvingats avyttra olje- och gruvaktier, vilket har lett till diskussioner om "strandade tillgångar" och vad de ska göra med dem.
Elbilar är här för att stanna
Biltillverkare rapporterar en rekordstor efterfrågan på elfordon i takt med att bilförare noterar att det annalkande förbudet mot försäljning av bensin- och dieselbilar i slutet av detta årtionde närmar sig. Elbils-kapplöpningen har börjat på allvar, med Ford som försöker ta sig an Tesla för att bli den största tillverkaren i världen. Toyota och Volkswagen är också angelägna om att ta sin andel på denna blomstrande marknad.
Stadskärnor visar vägen
Politiska ledare i städer som London och New York vill minska antalet privata bilresor. Listan över initiativ växer för varje år: bilfria dagar, utsläppssnåla zoner, stadsdelar med låg trafik och bildelning. På nationell nivå diskuterar regeringarna att bygga hastighetsbegränsare till nya bilar. Det kommer sannolikt att få libertarianer att snurra, men det skulle kunna minska antalet olyckor och utsläppen.
Naturligtvis kan förare fortfarande välja bort kollektivtrafik och sitta i en fem mil lång trafikstockning i sina elfordon. Men i Covid-19-eran vande sig medborgarna vid en interventionistisk stat. En radikal förändring av transportpolitiken kan vara lättare att driva igenom än i "normala" tider. På frågan om vad bilister kan göra för att sänka de rekordhöga bränslepriserna svarade en expert: kör mindre.
"Zoom räcker"
Det är tydligt att hybridarbete är här för att stanna, och det innebär färre bilar på vägarna och färre affärsresenärer som flyger för möten där Zoom kan räcka. Internationella energiorganet har tagit fram en tiopunktsplan för att minska oljeanvändningen och den andra punkten på listan är "arbeta hemifrån upp till tre dagar i veckan där det är möjligt". Nummer nio på denna lista är att "undvika icke-nödvändiga" affärsresor.
Covid-19 tog flygbolagen tillbaka till jorden
Förutom arbetslivet har Covid-19 också förändrat vårt sätt att resa. Ignorera bilderna på sociala medier av påskköer på flygplatser. Ta i stället en titt på de europeiska flygbolagens aktiekurser under fem år. Det är tydligt att investerare tror att coronaviruset kommer att ha en långsiktig inverkan på efterfrågan på flyg. Förra vinterns Omicron-panik – och Kina som stängt ner storstäderna de senaste veckorna – är två exempel.
Saker förändras, och det snabbt
Tillgång och efterfrågan är nyckelfaktorer på oljemarknaden. För närvarande tyder priserna på att oljeförsörjningen inte kan uppfylla de krav som ställs på den. Men Morningstars oljeexperter Dave Meats och Allen Good förväntar sig att en kombination av amerikansk, OPEC och till och med iransk produktion kan leda till ett överutbud av råolja 2024. Oljepriserna är volatila; Kommer du ihåg när oljepriserna kort blev negativa 2020? Dynamiken förändras hela tiden. I tider av militära konflikter, som båda Irakkrigen, pressas utbudet och finans- och råvarumarknaderna går i krig. Det här kanske inte varar. Precis som med gas kan höga oljepriser och deras effekt på inflationen till och med tvinga regeringarna att agera tidigare för att hitta alternativ.
Oljebolagen finansierar också förändring
Finns det något argument för att hållbara investeringar förändrar Big Oil till det bättre? Företag som BP och Shell är inte immuna mot detta tryck, vilket framgår av deras investeringar i mål för förnybar energi och koldioxidneutralitet. En aktivistinvesterare vill till och med att Shell ska avknoppa sin förnybara arm, vilket effektivt skapar två företag, ett "rent" och det andra "smutsigt". Shell har lovat att halvera sina koldioxidutsläpp till 2030, en mellanstation som kommer relativt snart, och en som gör det möjligt för investerare att bedöma hur allvarligt företaget verkligen är med sina avsikter. År 2030 är också året då förbudet mot bensin- och dieselbilsförsäljning träder i kraft, då ägandet av elbilar sannolikt har ökat ytterligare.
Redaktörens anmärkning: författaren har inga direkta innehav i fossila bränsleaktier och håller ett övervakande öga på hur hans pension investeras.