Morningstar nedgraderar idag sitt verkliga värdeestimat för Netflix till 280 dollar efter att streamingjätten redovisat sin första abonnentförlust någonsin.
Netflix-aktien rasar med 35% efter streamingjätten presenterade sin rapport för första kvartalet 2022 under tisdagskvällen. Bolaget förlorade 200.000 prenumeranter under det första kvartalet, något som aldrig tidigare hänt.
Om aktieraset håller i sig genom dagens handeln kommer det att innebära den värsta handelsdagen som ett noterat bolag sedan 2012.
Baserat på prognoser om betydligt lägre abonnenttillväxt i år, tillsammans med långsammare marginalexpansion, behåller vi vår smala ekonomiska vallgrav (moat), men sänker vårt uppskattade verkliga värdeestimat till 280 dollar från 305 dollar.
Vad gick snett?
Netflix hade räknat med en tillväxt på 2,5 miljoner nya användare, men pekar bland annat på att nedstängningen av tjänsten i Ryssland och avvecklingen av alla ryska betalda medlemskap resulterade i en förlust på 700.000 prenumeranter. Exklusive denna påverkan skulle Netflix ha sett ett nettotillskott på 500.000 prenumeranter under det senaste kvartalet, vilket även det var betydligt färre än de förväntade 2,5 miljoner nya användarna.
Netflix spår även att man kommer tappa ytterligare 2 miljoner användare under det andra kvartalet, men att man samtidigt kommer behålla sitt marginalmål om 20% för året.
Ytterligare en faktor som bolaget lyfter fram som en orsak till det svaga resultatet är delningen av konton. Vilket de uppskattar leder till att 100 miljoner hushåll använder tjänsten utan att betala för den.
Medan ledningen redogjorde för planer på att tjäna pengar på de enligt Netflix 100 miljoner plus hushåll som använder tjänsten utan att betala för den genom en "delningsavgift" tror vi inte att denna strategi kommer att vara det universalmedel som vissa investerare har beskrivits under de senaste åren. Netflix kanske kan klämma ut några dollar till ur några av de primära hushållen, men vi tror att andra kommer att se på delningsavgiften som en ytterligare prisökning och säga upp sitt konto.
Netflix har endast en inkomstkälla (streamingabonnemang) med två hävstänger för att öka intäkterna: abonnenter och pris. Given den höga penetrationen i USA, ökad konkurrens och hög kundkännedom, blir det tuffare och tuffare att få marginalprenumeranten. Till följd av detta kan prisökningar vara den enda verkliga hävstången som finns kvar för att öka intäkterna i USA och vi förväntar oss att ytterligare ökningar kan leda till att kundflykten ökar kraftigt. Inte minst i ett läge när hushållen börjar hålla allt hårdare i plånboken.
Reklam räddaren i nöden?
Netflix gjorde även en total U-sväng gällande reklam. Nu öppnar streamingstjänsten för att undersöka ett lågprisalternativ med reklam.
"Alla som följt Netflix vet att jag varit emot en komplicerad annonsfinansierad modell och ett stort fan av den enklare prenumerationsmodellen. Samtidigt, hur mycket jag än gillar prenumerationsmodellen är jag ett större fan av att låta användarna välja själva. Att då ge de som vill ha ett lägre pris och kan tolerera annonser ett alternativ är fullt logiskt", sade vd:n Reed Hastings i en intervju i samband med att rapporten presenterades.
Denna nya lågprismodell kommer troligtvis inte dyka upp i USA inom den närmsta tiden, utan snarare i utvecklingsländer som exempelvis Indien.
Netflixras ger ringar på vattnet
Flera andra noterade streamingbolag föll tillbaka efter Netflix rapport, såsom Walt Disney, Paramount och Warner Bros Discovery (som äger HBO Max). Men även svenska Nent, som ligger bakom Viaplay, backade tvåsiffrigt på onsdagen.