Morningstar.se har sedan starten 1999 ändrat ”affärsidé” ett par gånger. Fram till för sju år sedan var sajten annonsfinansierad media, med mig som ansvarig utgivare. I maj 2013 sålde den svenska huvudägaren Citygate sin majoritetsandel i svenska Morningstar till det amerikanska huvudbolaget. Därmed blev den svenska sajten en av många liknande och mitt jobb ändrades till att bli redaktör för innehåll på svenska, medan chefer i först London och sedan Toronto tog över ansvaret för design och teknik.
Nu i mars togs det nästa steg i den omvandlingen, då den separata svenska sajten ”migrerade” till samma plattform som alla andra länder i Europa redan använder. Migreringen har skapat mer manuellt arbete för mig, eftersom det finns fler sätt att publicera artiklar på den nya sajten. Dessutom hade vi helt struntat i foton på den gamla sajten, men nu försöker jag hitta en relevant bild till varje artikel.
Ny strategi
Ytterligare två förändringar har råkat komma på samtidigt. Dels har sajternas redaktörer fått en ny global strategi, med fokus på att sprida de analyser som görs inom Morningstar till fler länder och genom olika kanaler. Det gör att jag nu ägnar mer tid åt att läsa det andra inom Morningstar har skrivit, samt åt att översätta texter till svenska.
Dels har vi fått ändrad bemanning i Norden. För två år sedan var vi fyra personer med ansvar för varsin nordisk Morningstar-sajt. Men då startade min kollega i Köpenhamn, Nikolaj Holdt Mikkelsen, ett eget företag. I fredags slutade även Thomas Furuseth i Oslo, redaktör för vår norska sajt, som jag samarbetat med i fjorton år. Och efter sommarsemestern flyttar Matias Möttölä från Helsingfors till Morningstars kontor i London.
Tills vidare är jag därför ensam kvar som redaktör i Norden, samtidigt som Morningstar vill att alla fyra sajterna i Norden ska leva vidare. Lösningen är en grupp studenter som arbetar deltid hjälper till med översättningar. Men de behöver guidning. Därför har jag tills vidare ändrat min titel till ”informationschef”, för att spegla att mina arbetsuppgifter mer liknar en informationschef hos ett nordiskt företag, än en webbredaktör.
Nordic Info Team
En effekt av den nya situationen i Norden är att många artiklar har ”Nordic Info Team” som författare, för att spegla att texterna är översättningar och/eller ett lagarbete. Enbart de artiklar som innehåller mina personliga åsikter har sedan 16 april ”Jonas Lindmark” som författare.
En annan effekt är att jag hinna skriva färre artiklar om egna tankar. Fram till för några år sedan var Morningstar.se i praktiken min personliga ”blogg” där artiklarna bildade en finmaskig väv av mina åsikter om fonder och sparande. Sedan började jag rapportera mer om analyser gjorda av andra. Nu kommer Innehållet på Morningstar.se i första hand att vara en summering av det mest intressanta som våra analytiker runt om i världen har kommit fram till. Mer sällan kommer jag att ha tid att skriva personligt.