Robur Contura tillbaka i PPM-toppen

18 år senare, efter namnbyte till Swedbank Robur Technology, är den mest populära fonden i det första PPM-valet tillbaka som de aktiva väljarnas största investering. Och dessutom en av vinnarna: 2 miljarder kronor har vuxit till 28 miljarder.

Jonas Lindmark 2019-03-20 | 18:05
Facebook Twitter LinkedIn

I det första PPM-valet hösten 2000 var en fond klart mest populär: Robur Contura fick 684.000 väljare och drygt 5 procent av de aktiva väljarnas pengar, 2,1 miljarder kronor. Näst populärast var AMF Världen som fick 387.000 väljare.

 

Förklaringen var IT-bubblan, som gjort att Contura hade högst historisk avkastning av alla de föregående fem åren enligt PPM:s fondkatalog. Fonden fick även störst insättningar av alla fonder i Sverige år 2000 och innehöll vid årets slut 19 miljarder kronor. Men sedan kom börsraset 2001-2002, följt av tio år till med dålig avkastning från IT-fonder. Jag hade mer rätt än jag trodde när jag hösten 2000 skrev "Varning för Contura".

 

Fiasko 2011

 

I december 2011, alltså elva år efter det första valet, hade antalet PPM-sparare som valt Swedbank Robur Contura mer än halverats till 249.000. Det gjorde ändå fonden till den tredje mest valda bland de aktiva väljarna och insättningar av nya pengar varje år gjorde att förvaltningen av premiepension i fonden ökat till 4,3 miljarder kronor, samtidigt som den totala förmögenheten i fonden krympt till 6,3 miljarder.

 

Men Robur Contura var ett fiasko då, för drygt sju år sedan. Andelskursen var fortfarande mindre än hälften av nivån hösten 2000 och dålig avkastning gjorde att fonden hade lämnat topp-10 när det gällde marknadsvärdet hos PPM-sparandet (mer om misslyckandet i "IT-fonder vinnare 9 år för sent", länk ovan till höger).

 

I februari 2012 bytte fondbolaget namn på fonden till Swedbank Robur Technology och slog ihop den med Kommunikationsfonden, samt renodlade inriktningen från 75 till 100 procent IT-bolag. Tidigare innehöll fondens jämförelseindex 25 procent läkemedelsbolag.

 

2013 blev sedan det första av en serie år med hög avkastning, därefter har den branta uppgången varit nästan konstant i sex år. Och att värdeökningen sker i slutet av spartiden är en fördel för de flesta PPM-sparare, eftersom de fått nya pengar insatta varje år.

 

Länge var dock Sverigefonderna kvar som populärast. AMF Sverige och Didner & Gerge Aktiefond var fyra och femma i det första PPM-valet hösten 2000, med drygt 300.000 väljare var. Tack vare hög avkastning fortsatte de att dominera, för fem år sedan var dessa två Sverigefonder ohotade i toppen, åtminstone räknat som marknadsvärde. Robur Technology hade lite fler väljare, men var bara på plats åtta räknat i marknadsvärde.

 

Fortfarande i början av 2018 var Didner & Gerge Aktiefond den som innehöll mest av de aktiva väljarnas pengar, 25 miljarder kronor, trots att antalet väljare minskat till 236.000. Men under maj förra året gick Robur Technologi förbi och blev åter den PPM-fond som både hade flest aktiva väljare, 295.000 stycken, och störst marknadsvärde förvaltat åt dem.

 

Plats 17 senaste 5 åren

 

I den senaste statistiken från Pensionsmyndigheten, per 28 februari, har försprånget ökat och marknadsvärdet på PPM-spararnas ägande i Robur Technology är hela 28,5 miljarder kronor. Den totala fondförmögenheten har "bara" ökat till 38,1 miljarder kronor, vilket betyder att övrigt sparande i fonden är värt 9,6 miljarder.

 

Här visar sig verkligen den långsiktiga effekten av PPM-valet. Mer än hälften av de som valde Robur Contura i det första PPM-valet bytte sedan bort fonden under de kommande tio åren. Men de som stannade kvar och fortsatte att sätta in nya pengar varje år äger numera 75 procent av en av vinnarna de senaste fem åren. Bland drygt 4200 fonder som säljs i Sverige är Swedbank Robur Technology på plats 17 när det gäller avkastning de senaste fem åren, upp 195 procent fram till 19 mars. Ett bra val till slut, trots att det väldigt länge såg ut att vara misslyckat.


Xitfonder Xppm

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar