1. Utmärkelsen i de enskilda kategorierna går till de individer som förvaltar, inte till deras fonder eller fondbolag. Motiveringen är att Dagens Industri och Morningstar vill uppmärksamma och belöna de människor som haft huvudansvar för årets bästa förvaltningsresultat. De fonder som är fondandelsfonder och indexfonder ingår därför inte.
2. Om en fond har bytt förvaltare under året och om den individ som förvaltade fonden vid årets början har fortsatt att arbeta som förvaltare så är det han eller hon som får utmärkelsen. Motiverin
gen är att den gamle
förvaltarens val av innehav i en framgångsrik fond normalt fortsätter att
dominera fonden i minst sex månader.
3. Utmärkelsen delas ut i de fondkategorier som fått störst
uppmärksamhet i media och som svenska fondsparare visat störst intresse för
under året. Motiveringen till att begränsa antalet är att det ger mer
uppmärksamhet till de förvaltare som verkligen förtjänar det.
4. Förvaltarens fond ska ha varit aktivt marknadsförd direkt till
privatpersoner i Sverige vid årets början. Det ska vara enkelt för svenska
fondsparare att spara i fonden, till exempel via bank- eller postgirokonto,
nätmäklare eller bankkontor.
5. Förvaltarens fond ska ha uppvisat relativt sett starka resultat
under de senaste tre åren, både när det gäller avkastning och risk
(definierat som Morningstar Europe Star Rating per den 30 november 2005). Motiveringen är att en stjärnförvaltare även ska lyckas bra över en längre tidsperiod, inte bara ha
gjort en lyckad chansning under ett enda år. Förra årets tre främsta
förvaltare i respektive kategori ingår dock även om deras nuvarande fond är
yngre än tre år. Morningstar Rating 3 till 5 vägs in med 50 % i
totalbetyget. Fonder med Morningstar Rating 1 och 2 utesluts.
6. Förvaltarens fond ska vara en av de tio bästa i kategorin under året
(mätt som förändring i andelskurs i SEK med återinvesterade utdelningar från fredag 31 december 2004 till fredag 30 december 2005). Motiveringen är att fonden ska ha utmärkt sig under det aktuella
året. Den inbördes ordningen mellan de tio bästa vägs sedan in med 20 % i
totalbetyget.
7. Förvaltarens fondbolag ska dessutom behandla svenska kunder på ett
bra sätt (till exempel ges minuspoäng till fonder som har höga köpavgifter eller höga minimibelopp,
samt till fondbolag som inte har svensktalande personal som svenska kunder
kan komma i kontakt med på ett rimligt sätt). Motiveringen är att
utmärkelsen ska gå till förvaltare som är stjärnor ur en svensk fondsparares
perspektiv. Eventuella plus- och minuspoäng vägs in med 30 % i totalbetyget.
8. Om en förvaltare är ansvarig för flera fonder i samma kategori så
räknas enbart det högsta totalbetyget. Motiveringen är att det är så
verkligheten ser ut, det är de bästa fonderna som får uppmärksamhet och
lockar många nya kunder.
9. Guldstjärna, silverstjärna och bronsstjärna tilldelas de tre
förvaltare som har högst totalbetyg. Motiveringen till att bara ge
uppmärksamhet till de tre bästa är att fondspararen kan välja fonder från olika fondbolag och därmed är det bara de allra bästa förvaltarna som är intressanta.
10. Utmärkelsen "Grand Prix - Årets stjärnbolag" tilldelas det fondbolag
som har högst sammanlagd medaljpoäng (där guldstjärna ger tre medaljpoäng,
silverstjärna två poäng och bronsstjärna en poäng). Motiveringen är att
Dagens Industri och Morningstar även vill uppmärksamma det fondbolag som har
lyckats rekrytera de bästa förvaltarna.