PPM-vinnare ger förluster

PPM-spararna har tappat 15 miljoner kronor på att investera i årets vinnarfond, AIG Japan Small Companies, trots att fonden har stigit 46 procent.

Jonas Lindmark 2004-08-27 | 16:22
Facebook Twitter LinkedIn
Ett vanligt sätt att välja fonder är att ta de som har stigit mest sedan senaste årsskiftet. Inte så konstigt kanske, om man studerar fondtabellerna och hittar den fond som har gått bäst hittills i år, då är det lätt att tro att trenden kommer att hålla i sig.

Men verkligheten är betydligt mer komplicerad. Ett intressant exempel finns hos PPM, där årets vinnare heter AIG Japan Small Companies. Fram till igår har denna fond stigit 46 procent och borde alltså ha gjort de som sparar i fonden rika.

Faktiskt går det att kontrollera exakt vilken vinst PPM-spararna har gjort i år, med hjälp av statistiken på PPM:s hemsida. Vid det senas

te årsskiftet hade 20160 sparare satt in 114 miljoner kronor i AIG Japan Small Companies. Marknadsvärdet på andelarna hade i snitt stigit 7 procent till 123 miljoner och det gjorde att fonden var på plats 116 bland drygt 600 PPM-fonder.

Den senaste statistiken är per 15 augusti och nu har antalet PPM-sparare som valt i AIG Japan Small Companies ökat till 32.656 och deras insättningar gör att fonden avancerat till plats 53 i storleksrankingen. PPM-spararna har tillsammans under 2004 satt in 175 miljoner kronor. Samtidigt har de insättningar som redan fanns i fonden vid årsskiftet ökat i värde med 55 miljoner kronor fram till den 15 augusti.

Köp nära toppen

Men, och nu kommer poängen, det totala marknadsvärdet på PPM:s innehav i AIG Japan Small Companies den 15 augusti var bara 338 miljoner kronor. Det betyder att rensat för pengarna som fanns vid årsskiftet (123 miljoner) och värdeökningen på dessa (55 miljoner) så var marknadsvärdet den 15 augusti på de nya pengar som har investerats i år bara 160 miljoner kronor.

I årets vinnarfond har PPM-spararna alltså satt in 175 miljoner kronor som därefter har minskat i värde med 9 procent. Samma år som fonden har stigit 46 procent.

Hur är det möjligt? Förklaringen blir tydlig om man tittar på hur AIG Japan Small Companies har utvecklat (länk till diagram finns till höger). Både under april och från midsommar fram till slutet av juli har andelskursen varit högre än idag. Som högst var avkastningen jämfört med årsskiftet uppe i 62 procent. De PPM-sparare som köpt andelar vid topparna i april och juli har alltså fått en värdeminskning fram till idag. Och uppenbart är det väldigt många PPM-sparare som har gått in nära dessa toppar.

Men det räcker inte för att förklara värdeminskningen på 15 miljoner, särskilt om man tar med i beräkningen att årets nya PPM-pengar sattes in redan i slutet på januari. Nej dessutom måste det vara många sparare som redan har bytt bort AIG Japan Small Companies, bland annat många av dem som fanns med redan vid årsskiftet. Därmed har stora ”reavinster” försvunnit ur statistiken. Men det ändrar inte bilden att PPM-spararna som kollektiv har gjort dåliga affärer i fonden.

Vanligt misstag

Tyvärr är detta ett vanligt misstag, liknande ”köp nära toppen” inträffar varje år i de fonder som råkar stiga mest. Ett numera klassiskt exempel är SEB Internetfond som under år 2000 lockade in netto 742 miljoner kronor till en snittkurs som är mer än tio gånger högre än andelskursen idag (se ”Lär dig av mitt misstag”, länk ovan till höger).

Mer avancerade fondsparare försöker tjäna pengar på att de vet att andra mer okunniga kommer att hoppa på de fonder som det senaste året har stigit mest. Genom att vara bland de första som hoppar på under en uppgång och sedan sälja så snart uppgången upphör går det att tjäna stora pengar. Men det finns många risker med denna strategi (se ”Sju problem med momentum”).

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar