Kunal Kapoor tog 1 januari 2017 över som CEO för Morningstar Inc och efterträder företagets grundare Joe Mansueto. Det betyder att han nu har det dagliga ansvaret för en global källa till finansiell information som är börsnoterat på Nasdaq och har drygt 4000 anställda.
Kunal är 41 år gammal, en invandrare från Indien till USA som 1997 började sin karriär som en av Morningstars dataanalytiker.
Är det här ditt första besök i Sverige?
- Jag har varit i Sverige flera gånger. Morningstar har en stark närvaro i Norden sedan nästan 20 år och historiskt har vi haft mycket av vår produktutveckling i Stockholm. Så vår begåvningsreserv här har varit viktig och gjort att jag ofta rest hit, säger Kunal Kapoor.
Du blev koncernchef i början av detta år, och redan nu efter sex veckor träffa du kunder här, varför så snart till Sverige?
- Vi har som sagt under lång tid haft verksamhet i Sverige, det är faktiskt Morningstars första land i Europa. Jag upplever att vi har byggt nära relationer med investerare här och därför är det viktigt för mig både personligen och för Morningstar som företag att upprätthålla och stärka relationerna.
Morningstar är ett tillväxtföretag, som lägga till nya typer av tjänster varje år, varför är det viktigt att växa?
- Det finns många anledningar. Ett kortfattat svar är att dina kunders behov alltid förändras och du växer för att motsvara dessa behov. För de anställda vill företaget skapa karriärmöjligheter, så att de bästa blir motiverade att stanna. Både de anställda och kunderna tjänar på att företaget växer och kan investera mer i verksamheten.
Under 2016 lanserade Morningstar en ny typ av rating, hållbarhetsbetyg. Här i Norden har de tagits emot positivt och många fondbolag har börjat publicera 1-5 glober. Är mottagandet lika positivt i USA och resten av världen?
- Intresset ökar globalt. Men det var här i Europa som ESG-tänkandet uppstod och Europa ligger före Nordamerika när det gäller hur ESG-analys används och uppfattas. Men jämfört med för ett år sedan har intresset kring hållbarhet tydligt ökat även i USA.
- Intresset är inte lika stor i Asien, där är mitt intryck att folk just har börjat att lägga märke till detta. Men det verkar rimligt att i takt med att deras ekonomier utvecklas så kommer hållbarhetsfrågor att bli viktigare för dem också. Kanske krävs även en generationsväxling där innan detta blir lika viktigt som här i Norden.
Hittills har nästan all investeringsrådgivning i Sverige betalats med provisioner, och mycket lite har varit oberoende. Nu kommer MiFID 2 att ändra detta, men det är oklart hur många kunder som väljer en synlig avgift. Vad är trenden i USA, har oberoende rådgivning haft en växande marknadsandel?
- Denna förändring är global, vilket beror på fördelarna med en modell baserad på oberoende råd. Om människor är tveksamma att betala för finansiell rådgivning, så beror det på att värdet inte har varit uppenbart för dem, vilket är utmaningen för rådgivare oavsett var de erbjuder sina tjänster. Morningstar tror att rådgivare tillföra värde och att finansiell rådgivning behövs, men vi ser också en tydlig utmaning att lyckas bevisa det.
Vilken effekt hade finanskrisen 2008 i USA på efterfrågan på oberoende rådgivning?
- Det ökade verkligen intresset för oberoende, eftersom finanskrisen gjorde det tydligt att en hel del av den information som människor hade förlitat sig på var partisk. I synnerhet kreditvärderingar var helt enkelt fel och dåliga. Tyvärr har en del betalningsmodeller inte ändrats så drastiskt som jag tror att många önskat. Men företag som tillhandahåller oberoende rådgivning har tagit marknadsandelar, delvis därför att investerarna har blivit mer uppmärksamma och försöker undvika dåliga råd.
Morningstar levererar också fristående aktieanalys, med ett växande team i Amsterdam och över 100 aktieanalytiker totalt. Hur kommer efterfrågan att påverkas av nya regler och förordningar som MiFID 2?
- Vi räknar med ökad efterfrågan på oberoende aktieanalys, eftersom den gamla betalningsmodellen där säljsidan bakar ihop kostnaden tillsammans med andra tjänster var otydlig. I framtiden, med de nya reglerna, ska det vara kristallklart vad aktieanalysen kostar och det gynnar fristående leverantörer, vilket inkluderar Morningstar. Men avgörande är att vår aktieanalys håller hög kvalitet, så ju fler människor som använder den desto bättre.
Mer i allmänhet, vad är Morningstars roll när nya regler som MiFID 2 ändrar fondbranschens beteende?
- I grund och botten är vår uppgift att hjälpa privatpersoner att lyckas med sitt sparande, det är vårt perspektiv. De nya regelverken påskyndar trenden mot billigare råd som fokuserar på att hjälpa investerarna att nå sina mål. Och lösningen är att kunden betalar för rådgivningen. Där kan Morningstar hjälpa till genom att leverera prisvärda analysverktyg som förbättrar rådgivningen, avslutar Kunal Kapoor.
Xmorningstar Xrådgivare