Visst är det värt att vara försiktig med tolkningen av topplistor som visar vilka artiklar som varit mest klickade. Orsaken till många klick är ofta lockande rubriker, vilket inte behöver betyda att läsarna är nöjda med innehållet. Men en summering ger ändå en bra bild av vad läsarna är mest intresserade av.
Av sammanlagt knappt en miljoner sidvisningar under år 2016 inom delen ”/Articles/” här på Morningstar.se är enligt Google Analytics 24 procent de tio mest klickade (länkar till dessa artiklar finns separat, ovan till höger):
Mest lästa artiklar på Morningstar.se | ||
Plats | Rubrik | Antal sidvisningar 2016 |
1 | "5 nya aktiefonder i min tjänstepension" | 36821 |
2 | "Dags för AP7 igen i min PPM-portfölj" | 34294 |
3 | "Mer Sverige i min PPM-portfölj" | 31180 |
4 | "Nu säkrar jag en del av PPM-vinsterna" | 30395 |
5 | "Ett nytt dussin favoriter" | 22371 |
6 | "Dags att byta från småbolagsfonder" | 18916 |
7 | "Räntefond igen i mitt PPM-sparande" | 18408 |
8 | "Spiltan tar extra risker som passar PPM" | 14451 |
9 | "Pricka rätt med trippelvinnare" | 13631 |
10 | "Så kan du tjäna på avkastningsgapet" | 13172 |
Precis som år 2015 är köptips det ämne som helt dominerar topplistan. Hälften av rubrikerna innehåller PPM och alla artiklar om att jag uppdaterat mitt eget PPM-sparande finns med. Det är logiskt att en stor grupp läsare i första hand ser Morningstar som ett verktyg för att hitta bättre placeringar.
En skillnad jämfört med året innan är att hälften av de tio populäraste artiklarna är publicerade under andra halvåret och tre under sista kvartalet. Främst beror nog detta på att börsen utvecklades svagt under slutet av 2015 och fram till midsommar, men sedan kom en brant börsuppgång under andra halvan av 2016 som lockade fondsparare att bli mer intresserade.