10 mest klickade 2016

Köptips fortsätter att vara det som i första hand lockar läsare här på Morningstar. Det syns tydligt i en summering av vilka artiklar som fick flest sidvisningar under förra året.

Jonas Lindmark 2017-01-12 | 11:25
Facebook Twitter LinkedIn

Visst är det värt att vara försiktig med tolkningen av topplistor som visar vilka artiklar som varit mest klickade. Orsaken till många klick är ofta lockande rubriker, vilket inte behöver betyda att läsarna är nöjda med innehållet. Men en summering ger ändå en bra bild av vad läsarna är mest intresserade av.


Av sammanlagt knappt en miljoner sidvisningar under år 2016 inom delen ”/Articles/” här på Morningstar.se är enligt Google Analytics 24 procent de tio mest klickade (länkar till dessa artiklar finns separat, ovan till höger):



Mest lästa artiklar på Morningstar.se
Plats Rubrik Antal
sidvisningar
2016
1 "5 nya aktiefonder i min tjänstepension" 36821
2 "Dags för AP7 igen i min PPM-portfölj" 34294
3 "Mer Sverige i min PPM-portfölj" 31180
4 "Nu säkrar jag en del av PPM-vinsterna" 30395
5 "Ett nytt dussin favoriter" 22371
6 "Dags att byta från småbolagsfonder" 18916
7 "Räntefond igen i mitt PPM-sparande" 18408
8 "Spiltan tar extra risker som passar PPM" 14451
9 "Pricka rätt med trippelvinnare" 13631
10 "Så kan du tjäna på avkastningsgapet" 13172


Precis som år 2015 är köptips det ämne som helt dominerar topplistan. Hälften av rubrikerna innehåller PPM och alla artiklar om att jag uppdaterat mitt eget PPM-sparande finns med. Det är logiskt att en stor grupp läsare i första hand ser Morningstar som ett verktyg för att hitta bättre placeringar.


En skillnad jämfört med året innan är att hälften av de tio populäraste artiklarna är publicerade under andra halvåret och tre under sista kvartalet. Främst beror nog detta på att börsen utvecklades svagt under slutet av 2015 och fram till midsommar, men sedan kom en brant börsuppgång under andra halvan av 2016 som lockade fondsparare att bli mer intresserade.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar