Med över 100 aktieanalytiker är Morningstar bland de som har bäst information om framtidsplanerna hos världens största börsbolag. Vår aktieanalytiker RJ Hottovy är just nu i Stockholm för berätta hur Morningstar bedömer konsumentsektorn. Bland det dussin börsbolag han bevakar finns några av världens mest välkända varumärken: Amazon, Ebay, McDonald’s och Starbucks.
McDonald’s har funnit i Sverige ända sedan 1973 och Ebay köpte den svenska konkurrenten Tradera 2006. Starbucks startade sitt första svenska café på Arlanda 2010, men det är först i år som lanseringen verkar ta fart på allvar. Först i januari i år kom bekräftelse att Amazon kommer att börja sälja svenska böcker i vår.
För lokala svenska konkurrenter blir det alltså tuffare tider nu. Men å andra sidan kan svenska konsumenter räkna med fler fina erbjudanden och lockvaror:
”Amazon har lanserat i Spanien, Italien och Tyskland de senaste fyra åren. När de nu kommer till Sverige så kan ni räkna med att de först fokuserar på böcker och elektroniska media, särskilt med koppling till deras e-bokläsare Kindle. I ett senare skede kommer även försäljning av andra fysiska produkter som hemelektronik, skor och kläder” förutspår RJ Hottovy.
”Starbucks satsar främt i Asien och har haft svårare att nå hög lönsamhet i Europa, men när de nu lanserar sitt status-kaffe i Sverige så kommer de främst att satsa på annorlunda lägen där många människor passerar, som flygplatser och järnvägsstationer. I nästa skede kommer de att söka partners som vill bygga franchise och skräddarsy utbudet så att det passar i Sverige.”
”Ebay ser för användaren ut att vara ett auktionsföretag som expanderat till annan försäljning. Men under ytan finns världsledande teknisk kompetens för att bygga och underlätta e-handel. Bland annat med hjälp av dotterbolaget Paypal kan Ebay hjälpa lokala detaljhandelsföretag i Sverige att behålla sin konkurrenskraft mot bjässar som till exempel Amazon” förklarar RJ Hottovy.
Både Morningstar och McDonald’s har sina huvudkontor i Chicago i USA, så det är det företag som han har bäst kontakt med:
”McDonald’s är redan så stort i restaurangbranschen, med över 200 restauranger i Sverige och över 35.000 i resten av världen, att förändringarna i första hand sker på befintliga restauranger. Genom att lansera fler typer av drycker och renovera inredningen kommer de att försöka öka försäljningen. En jämn ström av nyheter för de hungriga gästerna kommer också, idag finns 160 olika testprodukter som kan flyttas mellan länder.”