Hälften av de 18 företag som sålt PPM-rådgivning tar i år dubbelt betalt efter att Pensionsmyndigheten har stoppat massfondbyten och tvingat förvaltare som vill fortsätta att starta egna fond-i-fond som också har en årsavgift. De gamla avgifterna som faktureras separat varierar mellan 400 och 1000 kronor per år och cirka 50 procent av totalt 700.000 kunder fortsätter enligt myndighetens granskning att få separata fakturor, vilket lågt räknat betyder onödiga extra kostnader på 140 miljoner kronor.
Pensionsmyndigheten publicerar idag en rapport som visar hur företagen har reagerat på stoppet för massfondbyten: 2 företag har lagt ned förvaltningstjänsten (Avanza och Nordnet). 6 företag har fört över kundernas PPM-sparande till företagets eller koncernens fond-i-fonder (Aktiva Fonder, Cicero Fonder, Fondbytesprogrammet, Independent Investment Group, Naventi och Swedbank). 2 företag har startat valbara fond-i-fond men myndigheten vet inte om de fortsatt att ta separat betalt (Max Mathiessen och Söderberg & Partners).
Fortsätter ta separat betalt
Kritiken gäller främst de PPM-rådgivare som erkänner att de fortsätter att ta separat betalt. 2 företag har fört över kundernas pensionsmedel till fond-i-fonder och tar ut extra avgift av sina kunder (Monetar/Monyx och Svensk Fondservice). 3 företag erbjuder förvaltningstjänst i form av diskretionär förvaltning och tar betalt för tjänsten men planerar fond-i-fond (Festival Fondservice, Indecap och JP Fondval). 3 företag erbjuder förvaltningstjänst i form av dels fond-i-fond, dels diskretionär förvaltning baserat på fonder och/eller fond-i-fonder, som de tar en extra avgift för utöver fondavgiften (Advisor, Prognosia och Solidar).
Pensionsmyndigheten är också kritisk mot att PPM-rådgivarna ger knapphändig information på sina hemsidor om stoppet av massfondbyte och hur förändringen har påverkat utformningen av deras tjänster. Dessutom ger en del företag en otydlig bild av skillnaden mellan företagets tjänster och Pensionsmyndighetens verksamhet.