Risk, strategi och stil
Fokus i den här månadens undersökning är informationen från fondbolagen till andelsägarna. Intressant är att fondbolagens hemsida på internet och e-post är den viktigaste kanalen för information hos 47 procent, medan bara 20 procent anger den årliga fondrapport
en som viktigast.
Förbättringar behövs främst av information om risk, svarar 35 procent. Nästan lika många, 29 procent pekar ut information om fondernas strategi och stil som viktigast. 18 procent svarar att information om avgifter är viktigast att förbättra, medan bara ett fåtal vill prioritera informationen om avkastning och fondförvaltare.
Det verkar osannolikt att fondföretagen kommer att förbättra informationen om hur mycket de ansvariga förvaltarna själva har investerat i sina fonder. Bara 13 procent av fondföretagen lämnar ut denna information om sina förvaltare idag och bara 6 procent svarar att denna information kommer att introduceras under år 2004.
Japan mer populärt
Fortfarande är Asien den populäraste aktiemarknaden, men andelen som svarar att Asien exklusive Japan kommer att vara den bästa aktiemarknaden de kommande 12 månaderna har minskat frän 56 till 42 procent. Samtidigt har Japan klättrat från 6 till 21 procent av förvaltarna, vilket gör Japan till den näst mest populära regionen.
Hela undersökningen finns som vanligt som pdf-fil (länk ovan till höger). Fast tänk på att svaren om framtiden inte är pålitliga prognoser – dels är det svårt att spå framtiden, dels kan det finnas en tendens att fondcheferna passar på att (anonymt) prata upp aktier som de äger mycket av (som de kanske är på väg att sälja). Fast huvudproblemet med alla sådana här undersökningar är att man frågar alla, både vinnare och förlorare. Därmed ger undersökningen främst en bra bild av vad "marknaden" tror om framtiden. Och om man själv gissar annorlunda och får rätt, så brukar det ge hög avkastning när väl "marknaden" upptäcker att den gissat fel.