Viktigast förbättra riskinfo

Informationen om risker är viktigast att förbättra, anser en tredjedel av fondföretagen i Europa. Nästan lika många pekar på fondernas strategi och stil, visar månadens omgång av ”European Fund Trends”.

Jonas Lindmark 2003-12-18 | 16:54
Facebook Twitter LinkedIn
Varje månad skickar Morningstars tio redaktioner i Europa ut en gemensam enkät till cheferna hos några av de största fondförvaltarna i varje land. Den senaste omgången av "European Fund Trends" gjordes fram till den 16 december och 45 fondföretag har svarat. I snitt förvaltar de 560 miljarder kronor och de har i genomsnitt 90 olika fonder.

Risk, strategi och stil

Fokus i den här månadens undersökning är informationen från fondbolagen till andelsägarna. Intressant är att fondbolagens hemsida på internet och e-post är den viktigaste kanalen för information hos 47 procent, medan bara 20 procent anger den årliga fondrapport

en som viktigast.

Förbättringar behövs främst av information om risk, svarar 35 procent. Nästan lika många, 29 procent pekar ut information om fondernas strategi och stil som viktigast. 18 procent svarar att information om avgifter är viktigast att förbättra, medan bara ett fåtal vill prioritera informationen om avkastning och fondförvaltare.

Det verkar osannolikt att fondföretagen kommer att förbättra informationen om hur mycket de ansvariga förvaltarna själva har investerat i sina fonder. Bara 13 procent av fondföretagen lämnar ut denna information om sina förvaltare idag och bara 6 procent svarar att denna information kommer att introduceras under år 2004.

Japan mer populärt

Fortfarande är Asien den populäraste aktiemarknaden, men andelen som svarar att Asien exklusive Japan kommer att vara den bästa aktiemarknaden de kommande 12 månaderna har minskat frän 56 till 42 procent. Samtidigt har Japan klättrat från 6 till 21 procent av förvaltarna, vilket gör Japan till den näst mest populära regionen.

Hela undersökningen finns som vanligt som pdf-fil (länk ovan till höger). Fast tänk på att svaren om framtiden inte är pålitliga prognoser – dels är det svårt att spå framtiden, dels kan det finnas en tendens att fondcheferna passar på att (anonymt) prata upp aktier som de äger mycket av (som de kanske är på väg att sälja). Fast huvudproblemet med alla sådana här undersökningar är att man frågar alla, både vinnare och förlorare. Därmed ger undersökningen främst en bra bild av vad "marknaden" tror om framtiden. Och om man själv gissar annorlunda och får rätt, så brukar det ge hög avkastning när väl "marknaden" upptäcker att den gissat fel.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar