Fondbolagen kräver koll av skandaler

69 procent av europeiska fondbolag svarar att det är nödvändigt med en grundlig undersökning av om fondskandalerna i USA har skett även i Europa, visar månadens omgång av ”European Fund Trends”.

Jonas Lindmark 2003-11-27 | 11:55
Facebook Twitter LinkedIn
Morningstars tio redaktioner i Europa skickar regelbundet ut en gemensam enkät till cheferna hos några av de största fondförvaltarna i varje land. Den senaste omgången av "European Fund Trends" gjordes fram till den 20 november och 65 fondföretag har svarat. I genomsnitt förvaltar de 650 miljarder kronor och de har i snitt 93 olika fonder.

Även i Europa

Fokus i den här månadens undersökning är effekterna av höstens fondskandaler i USA. 69 procent av fondbolagen svarar att en grundlig undersökning av förekomsten av sen handel med fondandelar och ”market timing” är nödvändig även i Europa. Vissa svarar att undersökningen

är nödvändig för säkerhets skull, medan andra svarar att undersökningen behövs för att behålla eller återfå investerarnas förtroende.

Samtidigt svarar 81 procent att situationen är annorlunda i Europa, vad gäller förekomsten av korta affärer för att utnyttja att olika marknader stänger vid olika tidpunkter under dagen. Detta stämmer också med svaret på frågan om fondbolagen har vidtagit åtgärder mot kunder som handlar alltför ofta i deras fonder. Bara 22 procent har någon gång stängt av en kund, medan 78 procent svarar att de aldrig har stoppat kunder från att göra korta affärer.

Asien lockar fortfarande

Fortfarande är det Asien som är den populäraste aktiemarknaden. Hela 58 procent svarar att Asien exklusive Japan kommer att vara den bästa aktiemarknaden de kommande 12 månaderna, jämfört med 61 procent förra månaden. Samtidigt har andelen som anger Europa som bästa aktiemarknad framöver ökat från 7 till 18 procent, vilket gör Europa till den näst mest populära regionen.

Hela undersökningen finns som vanligt som pdf-fil (länk ovan till höger). Fast tänk på att svaren om framtiden inte är pålitliga prognoser – dels är det svårt att spå framtiden, dels kan det finnas en tendens att fondcheferna passar på att (anonymt) prata upp aktier som de äger mycket av (som de kanske är på väg att sälja). Fast huvudproblemet med alla sådana här undersökningar är att man frågar alla, både vinnare och förlorare. Därmed ger undersökningen främst en bra bild av vad "marknaden" tror om framtiden. Och om man själv gissar annorlunda och får rätt, så brukar det ge hög avkastning när väl "marknaden" upptäcker att den gissat fel.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar