"Hur mycket reklam är för mycket?
Jonas Lindmarks analys berör ett intressant ämne; vad använder bolagen sina resurser till? Att AMF Pension hamnar i topp som reklamköpare bland jämförbara konkurrenter är helt logiskt. Vad skiljer oss från de fem närmaste konkurrenterna i listan? Bland annat:
· AMF Pension har inget kontorsnät.
· AMF Pension har inga återförsäljare.
Frånvaron av dessa två försäljningskanaler innebär att vi sparar enorma summor, som hos de andra bolagen går till personal, lokaler, provisioner m.m. Men det innebär också att vi måste lägga större kraft på andra sätt
för att skapa kännedom om vårt varumärke och våra produkter.
Väl planerad marknadsföring i kombination med en sund förvaltning är skälen till att AMF Pension på fyra år gått från okänd monopolaktör till att bli näst mest valda förvaltare av premiepensioner och mest valda bolag i de offentliganställdas pensionsval under förra året. Vi har idag 2,4 miljoner kunder som uppenbart har förtroende för oss och bland annat gillar våra låga avgifter.
Dessutom är siffran 177 miljoner kronor inte riktig, eftersom en reklamköpare av AMF Pensions dignitet alltid får bra rabatter, så vi kan lugna både redaktör Lindmark och Morningstars läsare med att reklamutgifterna kommer tjänas in på betydligt kortare tid än sex år.
Ingvar Skeberg, vice VD AMF Pension"