Ny undersökning av vad marknaden tror

De framtida vinnarna bland fonderna finns där ”marknaden” har fel. Ta hjälp av Merrill Lynch nya undersökning.

Jonas Lindmark 2000-10-10 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


Merrill Lynch publicerar varje månad en undersökning av vad fondförvaltare runt om i världen anser. I den senaste undersökningen, ”Fund Manager Survey, October 2000” som offentliggjordes i dag på eftermiddagen, har 247 institutioner runt om i världen (som totalt förvaltar 10,221 miljarder dollar) tillfrågats mellan den 29 september och 4 oktober.

Undersökningen visar vad ”marknaden” tror just nu, men den spår inte framtiden. Istället kan man ha nytta av undersökningen genom att fundera på i vilka fall förvaltarna har en stark uppfattning som är fel. Att ”gå emot” marknaden kan vara mycket lönsamt om marknaden senare ändrar uppfattn

ing.

Här är några av de mest intressanta resultaten:

** De första räntesänkningarna i USA väntas komma andra kvartalet nästa år. I Europa väntar sig däremot över 60 procent av förvaltarna högre räntor.

** Bara 13 procent av förvaltarna väntar sig starkare ekonomisk utveckling i USA. Men 66 procent väntar sig en starkare utveckling i Japan.

** En majoritet av förvaltarna tror också på sämre vinstutveckling i USA, men bättre vinstutveckling i Europa och Japan.

** Alla aktiemarknader utom USA anses vara undervärderade, särskilt Japan och Storbritannien. USA-aktier anser 37 procent är övervärderade, medan bara 3 procent anser att de är undervärderade. 60 procent anser alltså att USA-aktier är korrekt värderade eller har ingen åsikt.

** Euro är den valuta som 68 procent föredrar på 12 månaders sikt, medan bara 20 procent tror på en ytterligare stärkning av USA-dollarn. Starkast tro på euron har förvaltare med hemvist i Europa (76 procent) och USA (70 procent), men tron är svagare hos förvaltarna i Japan (48 procent).

** Banker är nu den globala bransch som flest är positiva till. Förra månaden var det teknologiaktier, men de har nu minskat i popularitet. Läkemedelsaktier är de som har ökat kraftigast i popularitet under september, följt av bryggerier och tobak. Teknologi och telekom står för den största minskningen.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar