Tar man hänsyn till att dollarn har försvagats, samt att både euron och svenska kronan stärkts mot övriga valutor blir bilden ännu tydligare. Räknat i kronor har Europafonderna i snitt stigit 12 procent sedan årsskiftet, medan USA-fonderna backat 1 procent och Japanfonderna tappat hela 9 procent.
Förklaringen är troligen främst att många stora inve
sterare är skeptiska till den ekonomiska utvecklingen i USA och behöver hitta alternativ. Tokyobörsen steg mycket kraftigt förra året och där har splittrade signaler om den ekonomiska och politiska utvecklingen skapat oro det senaste halvåret. Tillväxtmarknaderna, med Ryssland och Kina i spetsen, är ett alternativ. Men totalt sett krävs det större aktiemarknader för att de stora investerarna ska kunna köpa tillräckligt med aktier, plus att riskerna för plötsliga dåliga nyheter är större på tillväxtmarknaderna. Europa är därmed det enda återstående alternativet.
Samtidigt är det uppenbart att de korta räntorna är på väg upp även i Europa, precis som de tidigare höjts kraftigt i USA. I takt med att den ekonomiska tillväxten ökar behöver den europeiska centralbanken ECB strama åt penningpolitiken för att bromsa tendenser till ökad inflation. Den exakta tidtabellen för åtstramning i Europa är inte känd, men långsiktiga placerare borde rimligen fokusera på trenden snarare än detaljerna.
11 nya kategorier
Bland länderna i Europa är det hittills under 2006 Spanien och Portugal som är vinnare. Från den 31 oktober kommer Morningstar att införa elva nya fondkategorier för Europafonder som investerar i ett enda land. Därmed blir det lättare att hitta dessa länderfonder för fondsparare som vill hitta smalare alternativ, eller som vill undvika att merparten av pengarna hamnar i på de stora aktiebörserna London, Frankfurt och Paris.
Men det är viktigt att ha i minnet att börsföretagens vinstuppgång har varit betydligt starkare i Europa än i USA under de senaste årens globala högkonjunktur. Därmed är det rimligen större risk för fallande vinster bland de europeiska företagen när världsekonomin nästa gång tappar farten.