Vi håller på med uppdateringar av Portföljhanteraren. Den blir tillgänglig igen så snart som möjligt. Tack för ditt tålamod.

Så ska Nordnet sätta stopp för dålig rådgivning

Jonas Lindmark 2017-03-21 | 14:41
Facebook Twitter LinkedIn

Externa försäkringsförmedlare som använder Nordnets plattform för kundernas fondhandel kommer från årsskiftet inte längre få provisioner av Nordnet, eftersom detta inte blir hållbart när nya MiFID II införs. Istället kommer Nordnet att ta ut en extra kapitalavgift på upp till 1,5 procent av kundernas sparkapital per år, men kompensera genom att den del av fondernas förvaltningsavgifter som tidigare gick till försäkringsförmedlaren och Nordnet istället ska återbetalas som rabatt till kund.
Dessutom kommer Nordnet enligt SvD Näringsliv att tillåta försäkringsmäklarna att ta ut en premieavgift på upp till 2 procent av insatt belopp. Fast samtidigt skriver Nordnet i ett pressmeddelande att upfront-provisioner (förskott) inte kommer att vara tillåtna.

[den grundläggande orsaken

till förändringen är den nya lagstiftningen MiFID II från januari 2018, som bara tillåter provisioner om de höjer kvaliteten på tjänsten. Up-front bli olagligt. Men ersättningen till förmedlarna blir fortfarande tveksam, trots att Nordnet påstår i sitt pressmeddelande att de inte kommer att tillåta upfront-provisioner. För en "premieavgift" på max 2 procent är rimligen en betalning som förmedlaren får i samband med investeringen, vilket i praktiken är likt det förskott som brukar kallas "upfront-provision". -JL]

Läs mer: Svenska Dagbladet

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar