Konsumentkraft, som med telefonsäljare övertalar PPM-sparare att göra fondbyten, får hård kritik av Konsumentverket (KO) som nu har öppnat ett tillsynsärende mot bolagets marknadsföring och säljmetoder. Bland det allvarligaste i kritiken är att säljarna vid Konsumentkraft inte uppfyller det så kallade skriftlighetskravet vid telefonförsäljning, att kunden skriftligt måste acceptera vad som säljs för att avtalet ska bli giltigt.
Istället har PPM-byten skett genom att säljarna förmått konsumenterna att logga in med sitt mobila Bank-ID på pensionsmyndighetens webbplats, vilket gjort att Pensionsmyndigheten har polisanmält Konsumentkraft. Bolagets säljare har enligt KO även utelämnat viktig information till konsumenten, till exempel riskinformation och information om ångerrätt. "
De använder vilseledande påståenden i samtalen, som att det är en säker avkastning och det kan man ju aldrig säga att en fond har en säker avkastning" säger KO:s jurist Cecilia Ceder till Svenska Dagbladet.
Läs mer: SvD Näringsliv