Sju punkter ska vara uppfyllda för att marknadsföring av etiska fonder ska få påstå att de investerar hållbart, enligt en uppdatering från Etiska nämnden för fondmarknadsföring (ENF):
(1) Väl definierad process. (2) Officiellt åtagande att följa erkänd organisation. (3) Fondbolagets ledning ska kontrollera. (4) Fondens policy ska redovisas tydligt. (5) Beskrivning ska finnas på fondföretagets webbplats. (6) Minst en gång per år ska redovisas hur placeringspolicyn uppfyllts. (7) Om börsföretag med viss verksamhet väljs bort, får högst 5 procent av omsättningen hos fondens innehav vara verksamhet som ska väljas bort.
”ENF har redan tidigare uttalat att marknadsföring av en fond med termer som hållbar eller med andra liknande formuleringar ytterst är en fråga om vederhäftig i
nformation till investerarna så att de ges möjlighet att själva bedöma om fonden motsvarar deras krav. Nu har ENF bland annat lagt till att fondbolag som marknadsför fonder som hållbara måste ha gjort ett officiellt åtagande, t.ex. i relation till FN-initiativet PRI eller motsvarande”, säger ENF:s ordförande, hovrättsrådet Kenneth Nordlander.