ENF käver uppföljning av fonders hållbarhet

Jonas Lindmark 2015-11-17 | 15:41
Facebook Twitter LinkedIn

Sju punkter ska vara uppfyllda för att marknadsföring av etiska fonder ska få påstå att de investerar hållbart, enligt en uppdatering från Etiska nämnden för fondmarknadsföring (ENF):
(1) Väl definierad process. (2) Officiellt åtagande att följa erkänd organisation. (3) Fondbolagets ledning ska kontrollera. (4) Fondens policy ska redovisas tydligt. (5) Beskrivning ska finnas på fondföretagets webbplats. (6) Minst en gång per år ska redovisas hur placeringspolicyn uppfyllts. (7) Om börsföretag med viss verksamhet väljs bort, får högst 5 procent av omsättningen hos fondens innehav vara verksamhet som ska väljas bort.

”ENF har redan tidigare uttalat att marknadsföring av en fond med termer som hållbar eller med andra liknande formuleringar ytterst är en fråga om vederhäftig i

nformation till investerarna så att de ges möjlighet att själva bedöma om fonden motsvarar deras krav. Nu har ENF bland annat lagt till att fondbolag som marknadsför fonder som hållbara måste ha gjort ett officiellt åtagande, t.ex. i relation till FN-initiativet PRI eller motsvarande”, säger ENF:s ordförande, hovrättsrådet Kenneth Nordlander.

Läs mer: Etiska nämnden för fondmarknadsföring

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar