Vi håller på med uppdateringar av Portföljhanteraren. Den blir tillgänglig igen så snart som möjligt. Tack för ditt tålamod.

570.000 PPM-kunder får brev om massfondbyten

Jonas Lindmark 2011-09-21 | 11:48
Facebook Twitter LinkedIn

Regeringen har beslutat att på teknisk väg stoppa massfondbyten inom PPM (premiepensionen hos Pensionsmyndigheten) där förvaltningsföretagen på maskinell väg byter fonder åt många samtidigt och 1 december införs en captcha-lösning (den som loggar in med pin-kod får också skriva ord vars bokstäver har förvrängts).
"Som ett led i informationen kring stoppet skickar vi nu brev till 570 000 kunder som köper en förvaltningstjänst. Vi uppmanar dem att ta reda på hur deras premiepension kommer att placeras, vilken avgift de kommer att betala och vad de får för avgiften. En del förvaltningsföretag kommer troligen att flytta över sina kunder till sina egna fonder, eller till en egen fond som investerar i andra fonder" säger Katrin Westling Palm, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.
<

br> PPM-kunderna får förslag att sparar i avgift genom att välja fonder själv på fondtorget, samt påpekandet att vill de inte välja själva, finns det statliga alternativ. Brevet påminner om att alla avgifter urholkar sparandet och en vanlig årsavgift för förvaltningstjänster är 500 kronor. Tillsammans betalar 570.000 kunder alltså cirka 285 miljoner kronor per år.

Läs mer: Pensionsmyndigheten

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar