Konsumentverket har fortsatt att få in en stor mängd anmälningar mot PPM-rådgivare, varav 58 fall i år gäller klagomål på fakturor som skickats trots att personen per telefon enbart har tackat ja till att få mer information, enligt Avanzas nyhetstjänst Placera Nu. Förutom att personer debiteras för något de inte anser sig ha beställt, så handlar många anmälningar om att villkoren för uppsägning är snåriga. De PPM-rådgivare som blivit anmälda är Moderna Fondvalet, Svensk Fondservice, Solidar Fondservice, Positiv Pension och Svensk Fondanalys.
Överlägset flest anmälningar har Moderna Fondvalet fått: 104 stycken hittills i år. "Det beror på att vi inte var beredda på att få in så många kunder som våra säljare lyckades få in åt oss, 4000 nya på bara en månad. Vi kunde inte hantera alla"
, säger Tomas Cembraeus, klagomålsansvarig på Moderna Fondvalet till Avanza.
Läs mer: Avanza