Forskning visar att om utbudet är stort och dåligt sorterat så är det färre som orkar välja fonder. På det sättet liknar fondsparande att köpa marmelad, skriver Svenska Dagbladet: Om marmeladburkarna står sorterade med bra anvisningar så minskar inte köpen för att antalet burkar ökar, så på liknande sätt behöver aktiefonder sorteras och presenteras så att spararen snabbt hittar rätt. Dessutom krävs regler för hur fondernas namnges, vad de får innehålla, rättvisa prisjämförelser och information om vilka fördelar en viss typ av fonder har jämfört med andra.
[detta är en numera klassiskt liknelse, som ofta används för att försöka bevisa att människor helst inte ska få mer än 5 alternativ att välja mellan. Men ett fondtorg är snarare som en hel mataffär, där Japanfonder är marmelad,
USA-fonder är grönsaker och Sverigefonder är bröd. Visst går det att acceptera att en mataffär bara har fem sorters bröd, men inte att den bara säljer marmelad. -JL]
Läs mer: Svenska Dagbladet