Flera allvarliga brister finns när fonder säljs, visar en granskning av 40 fondbolag som Konsumentverket gjort. Slarvet finns på två områden: redovisning av historisk avkastning och hur stor risken är att förlora pengar.
Ibland väljer fondbolag att endast redovisa avkastningen för en kort period då börsutvecklingen varit synnerligen god, till exempel 2009 då fonderna återhämtade sig efter den ekonomiska oron under 2007 och 2008. Andra bolag har istället valt att presentera den historiska avkastningen under mycket lång tid, ibland upp till 24 år. Båda sätten kan vara vilseledande, skriver Konsumentverket i sitt pressmeddelande.
Enligt Konsumentverkets granskning slarvar även bolagen med att redovisa riskerna med att spara i fonder på ett klart och tydligt sätt i marknads
föringen. I många fall är riskinformationen skriven med en så liten text eller har getts en så undanskymd placering att den inte kan anses uppfylla kraven i överenskommelsen med branschen från 1998. Vissa bolag har struntat helt i att lämna riskinformation i sin marknadsföring.
Läs mer: Konsumentverket