Ful marknadsföring från Merrant Global Hedge

Jonas Lindmark 2008-02-14 | 18:46
Facebook Twitter LinkedIn
En ny fond-i-fond som heter Merrant Global Hedge kritiseras av Avanzas informationstjänst Placera Nu för att den marknadsförs som om fonden har funnits i två år och varit högst framgångsrik. Merrant har räknat ut hypotetiska andelskurser baserat på fondens strategi ("pro forma"), men rapporterade dessa som vanliga andelskurser och fick in dem i Morningstars databas. När Placera Nu påpekade problem

atiken så tog Morningstar bort fondens pro forma-historik ur sin databas. [problemet med pro forma historik kallas på engelska "data mining", alltså att med facit i hand går det lätt att gräva bland historiska siffror och hitta vinnande kombinationer. Ett tydligt exempel på fusk vore att leta fram de 20 aktier på Stockholmsbörsen som stigit mest de senaste 5 åren och sedan räkna ut andelskurser "pro forma" och lansera "Den Bästa Sverigefonden". -JL]

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar