Amnesty och Banco kritiseras i Svenska Dagbladet för ett reklamutskick i julhelgen till 12.000 Amnestymedlemmar som uppmanas att köpa Banco Humanfond, en aktiefond som varje år ger två procent av fondförmögenheten till Amnesty. Kritiken har två delar, dels att Amnesty har lämnat ut sitt medlemsregister till marknadsföring. Dels att brevet är förvillande likt det oranga värdebesked som Försäkringskassan och PPM årligen skickar ut till landets cirka 5,6 miljoner premiepensionssparare. Enligt PPM är detta renommésnyltning: "Vi tycker inte alls det är bra, det är missvisande och kan leda till förväxling" säger Håkan Nyholm, chefsjurist på PPM. SvD har frågat om Amnesty även skulle lämna ut sitt medlemsregister till exempelvis H&M om varje köpt trosa eller tröja gav en tia till Amnesty: "Självk
lart inte!" säger Elisabeth Löfgren, pressekreterare på Amnesty. Hon påstår också att Humanfonden saknar förvaltningsavgift: "Banco tjänar inget på det här" [Fakta är att Banco tar 1,7 procent per år, utöver de 2 procent som går till Amnesty. Konstigt att påstå att det självklart är sämre att få pengar från svenska H&M än från holländska ABN Amro, som äger Banco. -JL]
SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk
För att läsa denna artikel krävs medlemskap
Bli medlem gratis