Banco i blåsväder efter falskt besked

Jonas Lindmark 2008-01-07 | 8:14
Facebook Twitter LinkedIn
Amnesty och Banco kritiseras i Svenska Dagbladet för ett reklamutskick i julhelgen till 12.000 Amnestymedlemmar som uppmanas att köpa Banco Humanfond, en aktiefond som varje år ger två procent av fondförmögenheten till Amnesty. Kritiken har två delar, dels att Amnesty har lämnat ut sitt medlemsregister till marknadsföring. Dels att brevet är förvillande likt det oranga värdebesked som Försäkringskassan och PPM årligen skickar ut till landets cirka 5,6 miljoner premiepensionssparare. Enligt PPM är detta renommésnyltning: "Vi tycker inte alls det är bra, det är missvisande och kan leda till förväxling" säger Håkan Nyholm, chefsjurist på PPM. SvD har frågat om Amnesty även skulle lämna ut sitt medlemsregister till exempelvis H&M om varje köpt trosa eller tröja gav en tia till Amnesty: "Självk

lart inte!" säger Elisabeth Löfgren, pressekreterare på Amnesty. Hon påstår också att Humanfonden saknar förvaltningsavgift: "Banco tjänar inget på det här" [Fakta är att Banco tar 1,7 procent per år, utöver de 2 procent som går till Amnesty. Konstigt att påstå att det självklart är sämre att få pengar från svenska H&M än från holländska ABN Amro, som äger Banco. -JL]

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar