Vi håller på med uppdateringar av Portföljhanteraren. Den blir tillgänglig igen så snart som möjligt. Tack för ditt tålamod.

Nya trubbel hos PPM

Jonas Lindmark 2006-05-23 | 16:51
Facebook Twitter LinkedIn
I början av förra veckan genomförde PPM sin årliga fördelning av rabatter och årsvinster, vilket stoppade alla fondbyten, men även därefter har PPM-byten gått trögt. En viktig förklaring är att PPM 19 maj införde en ny handelscykel som innebär att ett fondbyte tar en extra dag att genomföra, vilket ökar handläggningstiden från två till tre dagar. Det gör att bytet tidigast är klara på fjärde handelsdagen. Dessutom fick PPM problem på måndagen därför att Robur rapporterade felaktiga siffror, vilket tog extra tid att korrigera, skriver DI. Kristina Kamp på PPM framhåller dock att felaktig rapportering sker med jämna mellanrum, från alla fondbolag. Under måndagen hade PPM:s kundtjänst 1.200 påringningar, vilket är dubbelt så många som en normal måndag. Totalt har 5.697 fondbyten ännu ej gått

genom enligt en tabell på DI.se, varav de flesta lades i torsdags. PPM var heller inte bemannat fredag 19 maj på grund av tekniska uppgraderingar. [artikeln hade från början rubriken "Roburs fel att PPM-byten dröjer", men på begäran från PPM har DI ändrat rubriken. -JL]

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar