Vi får stora mängder reklam för diverse finansiella tjänster varje år. Telefonsäljare, direktutskick och TV-reklam är antagligen lönsamt för banker och försäkringsbolag – men de ger nog sällan den information som du bäst behöver.
För att hitta oberoende rådgivning behöver du däremot leta själv. En bra oberoende sajt som fokuserar på att gratis ge vägledning till vanliga privatpersoner är Konsumenternas vägledning om bank och försäkring (länk ovan till höger).
37 jämförelser
Där finns dels grundläggande fakta om de flesta finansiella tjänster, dels 37 olika jämförelser av allt ifrån barnförsäkringar till tjänstepensioner. För alla typer av sparande finns sidan ”Checklista – rådgivning” med det som är viktigt att tänka på för att inte bli lurad. Sex punkter sammanfattar det som du tjänar på att ha funderat igenom och lagt på minnet innan det första mötet med rådgivaren.
De 37 jämförelserna ger både fakta och hjälper dig att bli mer genomtänkt innan du tar kontakt med en säljare. Ett bra exempel är ”Jämför seniorlån” med möjlighet att i detalj jämföra villkoren hos de sex banker som erbjuder äldre att belåna en bostad på olika sätt utan räntebetalningar och amorteringar under löptiden.
För nästan alla typer av försäkringar ger sajten möjligheter att jämföra bolagens villkor. Detta har blivit viktigare numera, för vissa försäkringsbolagen har infört undantag i sina regler för att kunna sänka sina priser. Dessa jämförelser ger dels en bra översyn, dels hjälper det till att komma fram till vilka typer av skador som du i första hand vill vara säker på täcks av försäkringen. För att se de exakta reglerna, till exempel antal år innan fullt åldersavdrag, behöver du dock läsa varje bolags egna broschyrer.
Informationen om fonder hos Konsumenterna är enbart generell, där finns inte möjlighet att söka eller se detaljer om enskilda fonder. Men sajten ger ändå en bra sammanfattning av hur fonder fungerar och vad man ska tänka på när man väljer fond.
Även ringa eller skriva
Om du inte hittar svar på dina frågor på sajten, så kan du ringa eller skriva och få svar inom en vecka. Det är två oberoende organisationer som står bakom sajten Konsumenternas bank och försäkring, och de samarbetar även med Energimarknadsbyrån och Telekområdgivarna. Konsumentverket och Finansinspektionen tillsammans med några branschorganisationer finansierar verksamheten.
I en rapport till statliga Finansmarknadskommittén som publicerades häromveckan (nr 10, länk ovan till höger) så föreslår författarna Anders Anderson och Fredric Korling att Konsumenternas ska få ytterligare resurser för att bli mer kända hos svenska folket. Jag håller med och skriver därför denna krönika för att hjälpa till.