Telefonsäljare bakom PPM-vinnare

De senaste fem månaderna har 112.000 svenskar valt en ny PPM-fond från det dåligt kända fondbolaget Capinordic. Fonden startade 20 februari och har sedan dess backat 15 procent. Är folk galna, eller vad ligger bakom?

Jonas Lindmark 2008-09-11 | 15:41
Facebook Twitter LinkedIn
Många i fondbranschen väntar spänt på statistiken från PPM varje månad, som visar vilka fonder folk valt. Antal fondbyten var drygt 200.000 per månad förra året, så varje månad finns nya vinnare och förlorare.

Toppen brukar vara stabil. Där finns populära fonder från AMF, Didner & Gerge, Skagen och Swedbank. Men det senaste halvåret har plötsligt ett nytt okänt namn slagit sig in på plats 18: globalfonden Capinordic FoF Strategi.

Capinordic är en liten danskt börsnoterad finanskoncern med ett börsvärde på drygt en miljard svenska kronor. Verksamheten i Danmark är främst bank, fastighetsförvaltning och fondmäklare. Men i Sverige ä

r varumärket dåligt känt, i arkivet hos Dagens Industri finns bara ett enda omnämnande av ”Capinordic” i år.

Misslyckats första halvåret

För snart sju månader sedan, den 20 februari 2008, började handeln i Capinordic FoF Strategi på kursen 100. Därefter har andelskursen fallit i två omgångar och i går kväll var andelskursen 84,95 kronor, alltså en nedgång med 15 procent. MSCI världsindex har under samma period bara backat 6 procent. Misslyckandet är stort även jämfört med andra globalfonder, bland 49 globalfonder i samma Morningstar kategori som är med hos PPM är det bara en (Robur Privatisering) som har utvecklats sämre det senaste halvåret. Capinordics förvaltare har alltså totalt misslyckats.

FoF Strategi kom med hos PPM den 14 april. Normalt brukar det främst vara fonder som har bra långsiktiga resultat, eller ovanligt låga avgifter, eller den senaste tiden har stigit kraftigt i värde som lockar nya väljare hos PPM.

Men mycket snabbt har Capinordic Strategi fått 112.000 väljare och är därmed på plats 18 bland 794 PPM-fonder. Totalt finns drygt 2,2 miljarder kronor i fonden och i princip alla pengar kommer från PPM.

Hur är det möjligt? Är folk galna, eller vad ligger bakom?

Monetars telefonsäljare

Förklaring är hårt arbete under flera år av de telefonsäljare som anlitas av Monetar Pensionsförvaltning, en av de största i en snabbt växande bransch (se ”Osäker framtid för PPM-förvaltning”). Capinordic köpte för två år sedan Monetar och i början av förra året startade Capinordic ett fondbolag i Sverige som har samma adress, fashionabla Strandvägen 5B i Stockholm.

Monetar väljer numera fonden Capinordic FoF Strategi som en av fem PPM-fonder för sina kunder och det är förstås därför den så snabbt fått 112.000 väljare. En rimlig gissning är att det är lika med antalet PPM-kunder hos Monetar.

Att en stor del av pengarna placeras i den egna fonden förklaras så här på Monetars hemsida: ”Ett fondbyte i PPM-systemet tar 4-7 dagar och ibland är systemet helt stängt för fondbyten under längre perioder. Strategifonden ger förvaltarna ett verktyg att hantera marknadsrisk på ett mycket effektivt sätt. De kan justera risken direkt via marknaden istället för att utföra ett fondbyte som tar lång tid.”

Fast alla fondförvaltare har förstås möjligheten att dagligen justera risken i sina fonder direkt på marknaden – denna tjänst finns därmed inbyggd i alla breda fonder. Men Monetar/Capinordic har utökat sitt ansvar från att långsiktigt välja rätt fonder, till att välja rätt placeringar varje dag, varje timme, varje minut – och konkurrerar nu med, istället för att enbart välja bland fonderna hos PPM.

Dyr extra tjänst

För svenskar med små belopp insatta hos PPM är Monetar en dyr extra tjänst – oavsett sparkapitalets storlek så betalar kunderna 575 kronor per år. Om PPM-kontot innehåller 10.000 kronor så är den extra årsavgiften alltså 5,75 procent. Där ingår en försäkring som ger maximalt 100.000 kronor till efterlevande om PPM-spararen dör före 55 års ålder. Värdet hos försäkringen är i snitt bara ungefär 50 kronor per år, men den är säkert ett effektivt argument för telefonsäljarna: ”Utan oss går alla PPM-pengarna förlorade om du dör.”

Utöver årsavgiften på 575 kronor så kostar fonden FoF Strategi 1,5 procent per år, plus 10 procent av resultatet utöver korta statsräntan, plus avgifterna i de underliggande fonderna. PPM kräver rabatt, men fondavgiften blir ändå minst 0,62 procent per år. I snitt är kapitalet hos PPM just nu 46.000 kronor, vilket om en tredjedel placeras i FoF Strategi betyder ytterligare minst 100 kronor varje år per kund. Fast ett bra börsår när aktiefonderna i snitt stiger till exempel 30 procent ger den resultatbaserade avgiften betydligt mer, normalkunden betalar då ungefär 400 kronor extra trots att börsuppgången inte är Monetars förtjänst.

Förhoppningen som telefonsäljarna väcker är förstås att Monetar kommer att välja rätt fonder och därmed skapa en högre avkastning. Men precis som andra PPM-förvaltare har Monetar bara en kort historik att luta sig mot och det är bara 2005 (då i princip alla aktiefonder steg kraftigt eftersom kronan föll i värde) som resultatet blev bra.

Vill slippa ansvar

Därmed är det svårt att hitta bra argument för att betala 575 kronor extra. Varför lita på Monetars råd, hellre än förvaltarna hos statliga Premiesparfonden eller någon annan valbar fond som inte kostar något alls extra?

Förklaringen är rimligen att väldigt många svenskar vill slippa ansvaret att välja själv. Det är skönt att någon annan kan få skulden om värdeutvecklingen blir dålig. Och dessutom slipper man ägna tid åt att försöka hitta rätt bland 794 fonder hos PPM. Telefonsäljarna kan säkert spinna ett nät av dåligt samvete av att folk inte hinner bry sig och av att de flesta inte har en aning om hur utvecklingen den senaste tiden har varit.

En bra fråga att ställa telefonsäljare från Monetar och andra liknande företag är: Om ni har en bra metod att nå hög avkastning genom att välja rätt förvaltare – varför hjälpa mig för bara 575 kronor? Varför inte sälja metoden till företag som förvaltar 1000-tals miljarder och kan betala riktigt bra?

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar