Från mitt perspektiv verkar uppryckningen ha inletts när Ingrid Bonde blev generaldirektör 2003, men insatser för att hjälpa vanliga ”småsparare” verkar ha fått prioritet först under de senaste två åren. Ingrid Bonde fick pris av Privata Affärer i somras, men strax innan gav Riksrevisionen hård kritik för allvarliga brister i konsumentskyddet under perioden 2000 till 2005.
Fler skurkar
Fast även om jag de senaste två åren blivit b
etydligt mer positiv till Finansinspektionen (FI) – återigen från en låg nivå – så hade jag inte trott att den ”Verksamhetsplan 2007” som offentliggjordes i början av veckan skulle tala så tydligt klarspråk. Men mina fördomar var fel – FI ger redan på sidan 4 en tydlig varning att det har blivit fler skurkar där ute:
Nya företag har inte alltid kunskap om och erfarenhet av det förhållandevis omfattande regelverk som gäller för finansiella företag. Det är inte alltid nya produkter omfattas av befintliga regelverk – ibland kan de till och med skapas som en följd av ofullständigheter
i regelverket.
Andra omständigheter försvårar tillsynen. Affärsklimatet i den finansiella sektorn har sedan ett antal år blivit mer aggressivt. De senaste årens utveckling har föranlett betydligt fler ingripanden från FI:s än tidigare och det uppmärksammas alltfler fall där finansiella företag har en verksamhet som är tvivelaktig eller rentav brottslig.
Längre ned på samma sida påpekar FI tydligt att myndigheten inte ensam kommer att klara att stoppa skurkar och skojare. Alla hederliga på finansmarknaden, både säljare och köpare av sparprodukter, måste hjälpa till:
Regelverket för finansmarknaden blir mer utvecklat och detaljerat, och FI får större befogenheter på fler områden i tillsynen. Samtidigt påverkas individen i större utsträckning av de finansiella företagens beteende. Under dessa förutsättningar kan förväntningarna bli för stora på FI:s tillsyn i form av påverkan och skydd.
FI måste därför bli bättre på att tydliggöra hur tillsynen påverkar och vilka resultat den ger – men också klart markera gränserna för tillsynen. Det finns många brister och problem på finansmarknaden som FI inte har medel eller mandat att hantera. Det är viktigt att såväl företagen som konsumenterna inser att det krävs ansvarstagande och engagemang från alla parter på marknaden.
Informationen från FI har blivit betydligt bättre och tack vare internet är det numera ganska lätt att kolla om ett finansiellt företags drivs av skojare. När detta skrivs finns 750 företag på den ”Varningslista” som dagligen uppdateras på www.fi.se med tips från hela världen (länk ovan till höger).
Även du kan bli lurad
Det är förstås lättare att bli lurad ju mer godtrogen man är. Men FI publicerade ett dokument i november (”En beskrivning av hur investeringsbedrägerier går till”, länk ovan till höger) som i detalj beskriver hur skickliga bedragarna kan vara. De imponerar med påkostade broschyrer och välgjorda hemsidor, plus hänvisningar till falska myndigheter och tips om äkta börsnoterade aktier (vars aktiekurs dock kontrolleras av bedragarna). Så även du kan bli lurad:
”Det är felaktigt att tro att bara oerfarna investerare drabbas. Även människor med yrkesmässig erfarenhet av placeringar och investeringar har blivit lurade. I motsats till de imponerande löften om lönsamhet som bedragarna har gett, lämnas de som drabbats som
bäst med aktier som luften har gått ur, i nystartade små företag med en mycket oviss framtid och som värst med ingenting. Det är inte ovanligt att de inte inser att de har drabbats av professionella bedragare i en organiserad global brottslighet.”
Bäst är nog att alltid ställa sig själv den klassiska frågan: ”Om detta köptips nu är så bra, varför skulle de ringa till just mig och ge bort vinsten?” Eller som FI skriver på sin hemsida: ” Om det låter för bra för att vara sant, så är det nog så.”
Fast det är inte bara bedragare och skojare på FI:s varningslista som är problemet. Även vanliga ”hederliga” svenska banker och försäkringsbolag har lockats av börsuppgången att sälja en mängd nya placeringsalternativ som nog ofta ger större sannolikhet för ett dåligt resultat än flertalet vanliga småsparare förstår. Och om jag översätter det FI skriver till vanlig svenska: Det är sällan någon kritiskt granskar nya svenska sparprodukter och du får skylla dig själv om du förlorar pengar.