Gratis tjänster kvar
Allra först vill jag påpeka, eftersom några har missuppfattat, att hur vi än gör så kommer Morningstar att fortsätta ha en gratis hemsida här i Sverige. De grundläggande tjänster som idag finns på hemsidan och ingår i ett medlemskap (portföljhanterare, e-postbevakning, nyhetsbrev) kommer att finnas
kvar, utan kostnad. Förslaget är alltså enbart att ta betalt av de som vill har mer information, om tillräckligt många är intresserade.
På Morningstars hemsida i USA (länk längst ned till höger) fungerar det så att många tjänster är gratis, men om du klickar på en tjänst som ingår i betaltjänsten "Premium" så erbjuds du att prova gratis under 14 dagar. Detta erbjudande har varit mycket framgångsrikt, idag finns över 100.000 betalande medlemmar i USA. Och det är förstås därför vi funderar på starta någon typ av "Premium" även i Sverige.
Frågorna jag ställde förra veckan är (1) vilka delar av denna hemsida skulle du i första hand vilja få förbättrade? (2) tycker du att fondanalyser är värda att betala för? (3) hur mycket kan du acceptera att betala per år för att få bättre information från Morningstar?
53 svar
Fram till lunch idag har jag fått 53 svar. Dessutom har en person redan sökt jobbet som fondanalytiker. Mycket tydligt är att de flesta är positiva till att betala för att prenumerera på fondanalyser. Bara 6 personer vill inte alls betala för fondanalys, medan 15 kan tänka sig att betala mer än 300 kronor per år. Hela 89 procent är alltså positiva till att betala för fondanalyser. Mest entusiastisk är den läsare som skriver att bra analyser vore värda 300 kronor per månad.
Många av svaren innehåller dessutom intressanta förslag på förbättringar. Spridningen är stor, men tydligt är ändå behovet av bättre sökningar och fler köptips. Samtidigt är det, tycker jag, häpnadsväckande många som svarar att de tjänster och verktyg Morningstar erbjuder redan är tillräckligt bra. Och några tycker till och med att det är konstigt att en så bra hemsida är gratis.
Intressant är att bara 2 av 53 som svarat är fondförvaltare. Det kan ju ha många förklaringar, till exempel att de flesta förvaltare har viktigare saker att göra än att läsa mina krönikor. Men kanske är det också så att fondförvaltarna själva inte är lika pigga på att bli analyserade, som kunderna är på att få dem granskade? Fast de två som svarar är enbart positiva.
Nästa steg enkät
Ja, allihop som svarat på frågorna är faktiskt mer eller mindre positiva. De tycker att Morningstar är en bra tjänst och många gillar det jag skriver. Självklart påverkas urvalet svar av att jag ställde frågorna i slutet av en krönika, för de som inte gillar det jag skriver har nog inte hittat dit. Men jag blir ändå uppmuntrad, dels av att så många tror att fondanalys vore en bra tjänst, dels av att de har tagit sig tid att svara.
Därför går vi vidare och undersöker möjligheterna att lansera fondanalys i Sverige lite mer vetenskapligt. Nästa steg är att utifrån de förslag vi har fått och egna idéer skicka en enkät till ett slumpvis urval bland Morningstars 118.000 medlemmar. Deras svar kommer sedan att avgöra hur mycket tid jag kommer att ägna åt att skriva fondanalyser och om vi väljer att försöka starta en svensk variant av "Premium".