Först kan man konstatera att tjänsten inte alls är ny, ”Strategi” som är den äldsta av de sex fondportföljerna har funnits i drygt två år. Så här beskrivs tjänsten på Skandialinks hemsida: “Portföljerna innehåller upp till 20 olika fonder och de sätts samman av SkandiaLinks skickliga förvaltningsteam. Teamet består av samma fondanalytiker som löpande utvärderar alla fonder och förvaltare i Skandia
Links sortiment… Ett sparande i Skandia fondportföljer innebär att du köper en förvaltningstjänst. För denna tjänst betalar du en årlig avgift på 1% på fondvärdet.” (länk till höger)
En enda procent är inte mycket jämfört med den extra avkastning ett bättre fondval skulle kunna ge, men eftersom inget löfte om högre bruttoavkastning ges är det en dyr tjänst. Ett pensionssparande hos Skandialink pågår ofta i 20-30 år och att då betala 1 procent extra av hela sparkapitalet varje år, det blir med tiden en mycket stor kostnad.
Om kunden hade valt samma fonder själv, så skulle sparkapitalet ha varit 35 procent större efter 30 år (räkna gärna själv med hjälp av vår ”Kalkyl” till vänster). Avgiften innebär att Skandias intäkt från en fondförsäkring nästan fördubblas, om kunden väljer att få hjälp med fondvalet. Jag har mycket svårt att se att Skandias kostnader ökar ens i närheten lika mycket, tvärtom är det samma fondanalytiker som ändå finns som fått en extra arbetsuppgift.
Måste välja portfölj själv
Kunder som väljer att betala för ”Skandia Fondportföljer” måste ändå själva välja mellan sex olika portföljer, med tre olika risknivåer. Detta val är sannolikt betydligt mer avgörande för den framtida avkastningen än de fondval som Skandias förvaltningsteam gör.
Två av alternativen innehåller just nu en stor del räntefonder, 43 och 71 procent. Tyvärr är det nästan säkert en dålig affär att ha så mycket som 71 procent av kapitalet i räntefonder och samtidigt betala Skandialinks höga avgifter. Räntorna är nämligen idag så låga att det knappast blir någon real avkastning alls kvar från räntefonder efter avkastningsskatt, inflation och alla olika avgifter som Skandialink tar ut.
Alla har minskat i värde
På hemsidan finns information om hur de sex olika portföljerna har utvecklats. Som längst har de funnits i två år och alla sex har minskat i värde sedan starten, i snitt ungefär 30 procent. Det är förstås inte konstigt med tanke på den urusla börsutvecklingen under år 2002.
Men nog stämmer det till eftertanke att fondportföljerna har backat så mycket, uppenbart är att Skandias experter inte har särskilt mycket bättre kristallkula än kunderna själva. Jag tycker att det vore rimligt att få veta betydligt mer om detta ”skickliga förvaltningsteam” än det minimum av information som står på hemsidan.
Jämför med snittkunden
Skandialink vet redan exakt hur bra deras kunder har lyckats med sina egna fondval, all information finns i deras datorsystem. Nog skulle kunden kunna få lite mer kött på benen när det gäller hur de egna fondvalen har utvecklats jämfört med de sex fondportföljerna.
Om det vore så att Skandias fondportföljer hade lyckats bättre än snittkunden fem år i rad, eller något liknande imponerade resultat, då skulle det finns ett gott argument att betala 1 procent extra per år. Men så länge Skandia inte presenterar några starka bevis för att deras tjänst troligen ger högre avkastning än att välja fonder själv, så är ”Skandia Fondportföljer” en alldeles för dyr tjänst.