Strunta i Modernas lotteri

Indexfonder är så tråkiga att Moderna Fonder har börjat locka med ett lotteri. Fast chansen att vinna i detta lotteri är troligen bara värd ungefär 5 kronor. Dessutom finns det bättre indexfonder.

Jonas Lindmark 2001-05-04 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


”Spara pengar till dig själv i vår indexfond och vinn en underbar lyxresa” är rubriken på en av annonserna i en reklamkampanj just nu från Moderna Fonder. De tre första priserna är resor till Mauritius, Venedig och Paris. Dessutom finns ytterligare 97 priser, många av dem produkter från systerbolag inom Invik/Kinnevik-gruppen.

För att få chans att vinna måste du antingen börja spara minst 300 kronor per månad hos Moderna Fonder eller placera minst 20 procent av ditt PPM-sparande i deras tre indexfonder. Dessutom måste du svara på frågan ”Vilken är din högsta dröm?” samt ge din adress och telefonnummer.

Att skapa intresse krin

g en vara eller tjänst genom att locka med chanser att vinna resor är i och för sig inget nytt. Dagens Nyheter har till exempel i gårdagens tidning en annons där prenumeranter kan vinna en resa till Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors. Men DN vänder sig främst till befintliga prenumeranter och erbjuder dem en bonus. Det tycker jag är oförargligt.

Moderna Fonders lotteri är däremot inriktat på försäljning av en mer svårvärderad tjänst och kräver bankkontonummer och tillstånd att hämta pengar med autogiro, alternativt en kopia på ett brev från en statlig myndighet. Det tycker jag är irriterande och oroande.

Indexfonder är bra...

Först vill jag påpeka att jag tycker att indexfonder med låga avgifter är en bra uppfinning, särskilt för långsiktigt sparande. Genom att indexfonder följer den enkla regeln att alltid köpa samma andel av varje aktie som aktien har i ett visst börsindex, så kommer avkastningen varje år att bli lite högre än index, tack vare de utdelningar som inte räknas med i index.

Och eftersom fondbolaget slipper betala de förvaltare och analytiker som en aktivt förvaltad fond behöver, kan en passiv indexfond klara sig med lägre förvaltningsavgifter. Dessutom har indexfonder de senaste åren överträffat de flesta aktivt förvaltade aktiefonder, vilket gjort att en allt större del av nysparandet både i USA och Sverige har gått till indexfonder.

...men så tråkiga

Eftersom det faktiskt finns flera bra argument för indexfonder, så tycker jag att det är irriterande att Moderna, som enbart har indexfonder, inte säljer dem på sina egna meriter. Förklaringen är nog att försäljningen hittills har gått dåligt, vilket i sin tur beror på att indexfonder är så tråkiga.

Tråkiga? Jo, för även om de är bra ur fondspararens synvinkel, så är de tråkiga att sälja. Ta till exempel de fonder hos PPM som följer svenska OMX-index. Den enda väsentliga skillnaden mellan dessa sex indexfonder är att de har olika avgifter. Och med en förvaltningsavgift på 0,4 procent per år och TKA på 0,75 procent per år så är Moderna inte billigast (fast de påstår det på sin hemsida, med hänvisning till en artikel i Affärsvärlden från år 1999). Lägst avgift har SPP:s indexfonder – så det är naturligt att SPP har fått 56 procent av PPM-sparandet i indexfonder, medan Moderna bara har fått 7 procent.

Jag tycker i och för sig att det finns ytterligare två egenskaper hos indexfonder som är viktiga, nämligen vilka olika index de väljer att följa (till exempel finns det många alternativ i Europa) och hur väl de följer dessa index (små indexfonder köper ofta terminer eller specialkonstruerade indexderivat, vilket ger dolda extra kostnader). Men det är nog svårt för den som säljer indexfonder att få spararna att bry sig om dessa skillnader.

Moderna Fonder är dessutom sämre än SPP även när det gäller dessa två egenskaper. Deras enda aktieindexfond följer OMX, som ger dålig riskspridning eftersom bara 30 svenska aktier ingår. Och fonden är baserad i Luxemburg, vilket gör att den är tvungen att placera ungefär hälften av förmögenheten i terminer, för att någorlunda kunna följa index.

Allvarligt oroad

Fast det som gör mig allvarligt oroad är risken att Modernas reklamkampanj ger mängder av nya kunder. Då kommer nog tyvärr snart mängder av liknande ”påhittiga” kombinationserbjudanden från övriga fondbolag, vilket skulle göra det ännu svårare för människor att välja fonder.

Redan de oseriösa erbjudanden om efterlevandeskydd som kom i höstas i samband med PPM gjorde skada (och även då var antagligen ett dolt syfte att få veta PPM-spararnas namn och adress, vilket PPM inte lämnar ut). Men efterlevandeskydd har i alla fall viss koppling till sparande. När fondbolagen övergår till att erbjuda gratis biltvätt, biobiljetter, eller rabatt hos en välkänd butikskedja – då blir det riktigt fel.

30.000 deltagare, à 5 kronor

Därför hoppas jag att svenska folket inser att värdet av att delta i Modernas lotteri inte är särskilt stort. Summan av det påstådda värdet på de 100 vinsterna är ungefär 150.000 kronor. Jag gissar att kanske en fjärdedel av de 40.000 som redan har valt Moderna hos PPM kommer att delta, plus kanske lika många av den halva miljon förstagångsväljare som nyligen fått ett valpaket från PPM. Dessutom kommer nog minst 10.000 andra tävlingssugna svenskar att antingen påbörja ett månadssparande eller flytta sitt PPM-sparande till Moderna.

Det ger ungefär 30.000 deltagare och värdet på varje lott är därmed ungefär 5 kronor – lika mycket som det kostar i porto att skicka in tävlingskupongen om man inte använder möjligheten till Frisvar. Hursomhelst blir förstås Posten glad. Och alla deltagare kan efter den 2 juli säga upp autogireringen eller byta till andra PPM-fonder.

Fast gladast blir nog Moderna Fonder och alla dess systerbolag. De får adress och telefonnummer till 30.000 människor som det troligen lönar sig att skicka fler fina erbjudanden om vinstchanser och förmåner. Plus kunskap om dessa människors högsta dröm.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar