Jag var med i DI:s dokusåpa

Tre vanliga människor besökte Morningstar, men jag förstod inte att vi deltog i en ”dokusåpa”.

Jonas Lindmark 2000-10-11 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


Årets Robinssontävling började sändas i TV2 i lördags. Men samma dag var faktiskt jag också med i en dokusåpa. Fast den handlade om fonder, inte om en tävling på en Söderhavsö.

Det har blivit allt vanligare att ta ett gäng ”vanliga människor”, placera dem i en spännande miljö, filma dem, klippa ihop de smaskigaste bitarna och sända i TV. Kombinationen av att ”det händer på riktigt” och ”klipp bort allt det tråkiga” är det som lockar tittare. Robinsson var först, men nu sänds både Baren, Big Brother och allt vad dessa ”dokusåpor” heter.

Fast fram till i lördags visste jag inte att även dagstidningar kan ha dokusåpor. Då var ja

g med i Dagens Industri.

Tre vanliga människor

DI hade valt ut tre ”vanliga människor” (Åsa, Lennart och Torbjörn) och bokat besök åt dem onsdag förra veckan hos fyra aktörer i det nya pensionssystemet: PPM själva, sjunde AP-fonden, Skandia Fonder och så hos mig på här på Morningstar. De tre skulle få chansen att lära sig mer inför höstens val av fonder hos PPM.

Åsa, Lennart och Torbjörn stannade en timme på varje ställe och fick ställa vilka frågor de ville. DI hade med en fotograf, en bandspelare och två reportrar.

Här på Morningstar gick större delen av timmen åt till att visa den information om fonder och rådgivning som finns på våra internetsidor. Alla tre gjorde vårt PPM-test och jag visade vilken ytterligare information som finns om våra PPM-portföljer.

Fem frågor, fem svar

Resultatet publicerades i lördagens DI på två helsidor. Rubrikerna högst upp var ”Det var inte mycket till hjälp vi fick att välja pension” och ”Besviken DI-panel efter besök hos fyra olika fondrådgivare” (se länkar ovan till höger).

Av besöket på Morningstar återstod fem frågor och fem svar. Precis som i TV-dokusåpor har det mesta av det vi sa klippts bort. För att skapa dramatik har frågor och svar ryckts ur sitt sammanhang. Nästan allt jag berättade om mina PPM-råd var bortklippt.

Fast DI:s reportrar har en fördel jämfört med TV. De behöver inte ens klippa snuttar av det som faktiskt har sagts, i sin text kan de sammanfatta eller hitta på citat.

Skapar konflikter

Med förvanskade svar som är ryckta ur sitt sammanhang skapar DI dessutom ett intryck av konflikter, till exempel att jag skulle tycka att flera fondföretag är ”mycket dåliga på att lämna information” och att PPM är dåliga på att ställa krav.

Rubriken ”De flesta PPM-fonder kan inte betygsättas” är förstås fel. Visst skulle jag kunna konstruera ett betygsystem där alla fonder hos PPM får betyg. Det är bara att ändra vilka krav som ställs.

Samtidigt är inte ens grundläggande fakta är rätt. Morningstar kallas till exempel för ”fondförmedlare” och DI påstår att ”bara fondförmedlarna… vågar rekommendera fonder från olika fondbolag”. Dubbelfel.

Jag har ringt de tre

Mitt misstag var att jag inte krävde av DI att få godkänna artikeln. Eftersom de spelade in besöket på band, trodde jag att frågor och svar skulle återges korrekt. Och jag trodde att mina råd till deltagarna var det intressanta. Dubbelfel igen.

Jag har nu ringt och pratat med Åsa, Lennart och Torbjörn. Alla tre säger till mig att de tycker att Morningstar var bäst av de fyra besöken och att jag gav tydliga råd och bra svar på deras frågor.

Men det berättade alltså inte DI i lördags. Det passade väl inte in i manus för deras dokusåpa.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar