Gorillafonden, som nyligen startats av HQ.SE har inget med djur och natur att göra. Istället handlar det om en fond med gorillor i finansiell bemärkelse. Det är börsslang för de företag som redan i dag är branschledande, eller bedöms bli det i framtiden. Gorillafonden är helt enkelt ytterligare en fond inriktad på den nya teknologin och på företag som kan utnyttja den på rätt sätt. Men det är ju inte alldeles lätt att förstå, för oss oinvigda.
Fondnamn har varit logiska
En fördel med fonder har hittills varit att det är lätt att begripa vad det är du investerar i. En Rysslandsfond har ryska aktier i sin portfölj. En läkemedelsfond satsar på läkemedel. Visserligen vet du inte helt och hållet vad du får i din portfölj, men du vet i fall någotsånär. Sannolikt har det bidragit till framgången för fondhandeln. Även en alldeles normal sparare som inte plöjer börslistor varje dag, törs slå till eftersom du inte behöver känna dig som en idiot när du väljer. Köper du en Europafond så får du aktier i Europa. Punkt slut.
Aktier är betydligt krångligare. Namn som Tiwox (verkstad) Information Highway (IT-bolag) eller Maxim (bioteknik) kräver en del förkunskaper hos investeraren. Annars känns aktielistan mest som en menu på främmande språk. Chansa på något och hoppas att det blir bra.
Fondbolagen vill att fonderna ska synas
Men nu riskerar alltså fonderna att drabbas av samma sjuka. Delvis är det begripligt. Det gäller att synas i mängden. Heter alla Europafonder Europa är det ju inte så kul. Men det har fondbolagen löst ganska bra ändå. Det finns både Eurolandfonder, Europa Chans/risk fonder och Europa Agressivfonder. Det är i alla fall lättare att begripa skillnaden mellan de fonderna än skillnaden mellan Gorillafonden och dess släktingar i it-branschen.
Det finns fler exempel på obegripligheter. Vem begriper på rak arm att Nordbankens Futurafond är en blandfond eller att Akelius nya fond Elit har globala it- och läkemedelsbolag i sin portfölj. Eller att Skandias Idéer för livet är en nordisk fond med etisk profil? En annan Akeliusfond har klarat balansgången mellan tydlighet och synlighet bättre. Fonden Jackpot leder osökt tankarna till lotteri- och det är precis vad det är frågan om i denna högriskfond.
Visst kan det vara svårt för fondbolagen att profilera sina fonder och att märkas bland alla andra. Men konstiga namn bara förvirrar och gör det ännu svårare att välja. I synnerhet nu när helt nya fondsparare ska välja fonder i den nya pensionssystemet är begriplighet och tydlighet ett bättre vapen än djungelvrål.